شماره ۹۶۳

کلسیم وحمله قلبی

دکترهوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

بعضی پزشکان تصور می‌کنند مصرف مکمل‌های کلسیم سبب افزایش احتمال حمله‌ی قلبی می‌شود. عده‌یی از پزشکان معتقدند مصرف مکمل کلسیم  براحتمال بروز حمله‌ی قلبی تأثیر اندکی دارد یا اصولاً تأثیر ندارد.
درمورد مصرف مکمل‌های کلسیم و حمله‌ی قلبی از آن جهت نگرانی وجود دارد که بسیاری از مردم برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌های استخوان ازجمله پوکی استخوان از مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کنند. نتایج یک بررسی جدید که توسط محققان در انستیتوهای ملی بهداشت آمریکا انجام شده حاکی از آن است که احتمال بروز حمله‌ی قلبی، استروک یا سایر بیماری‌های قلب و عروق به علت مصرف مکمل‌های کلسیم، فقط درمردان افزایش می‌یابد اما نتایج سایر بررسی‌ها حاکی ‌از آن است که این احتمال هم درآقایان و هم درخانم‌ها افزایش پیدا می‌کند.
تصور می‌شود کلسیم موجود درمکمل‌ها ممکن است بعد ازمصرف وارد صفحه‌های چربی موجود درسرخ‌رگ‌ها شود. این حالت را آتروسکلروز atherosclerosis  یا تصلب شرائین می‌نامند. ورود کلسیم به درون این صفحه‌ها سبب سفت و سخت شدن آنها شده واحتمال بروز بیماری قلب را می‌افزاید.
پیش‌از آنکه پزشک بتواند به‌صورت قاطع اعلام کند که مصرف مکمل کلسیم بر احتمال بروزحمله‌ی قلبی تأثیر دارد، لازم است پژوهش بیشتری دراین زمینه انجام شود. مکمل‌های کلسیمی که بعضی پزشکان درمورد مصرف‌شان نگران‌هستند فقط حاوی کلسیم است و شامل مکمل‌هایی نمی‌شود که درترکیب خود کلسیـم و ویتامینD دارند یا حاوی مکمل‌های مولتی ویتامین هستند. کلسیم‌ حاصل از منابع غذایی مانند لبنیات وسبزی‌هایی که برگ‌سبز بزرگ دارند مایه‌ی نگرانی نیست.
نکته‌ی مهم آن است که توصیه‌های رایج درمورد مصرف مکمل‌های کلسیم درافرادی که دچار پوکی استخوان هستند یا درمعرض خطر این بیماری می‌باشند تغییرنکرده است. به هرحال مانند تمامی مسایل مربوط به سلامتی برای تعیین بهترین روش همیشه باید با پزشک به مشاوره نشست.
منابع در دفتر نشریه می‌باشد.

تعداد بازدید : 1396

ثبت نظر

ارسال