شماره ۹۴۷

اسکلرودرمی و ملانوم

دکتررضاقادری - پوست

دراین بررسی، تجلی آدیپونکتین درسرم و ضایعات پوستی بیماران دچار‌‌اسکلرودرمی(SCC) تعیین شد.
 غلظت آدیپونکتین درسرم 32 بیمار مبتلا به SCC ، 10 بیمار مبتلا به SLE و۱۲بیمار دچار درماتومیوزیت و 13 فرد سالم با روش specific enzyme-linked immunosorbent assay اندازه‌گیری شد.
 mRNA آدیپونکتین دربافتهای پوستی 5 بیمار دچار SCC منتشر پوستی (dc SSC) ا7 بیمار دچار SCC محدود پوستی (lc SSC)  و7 فرد سالم با روش polymerase chain reaction real-time (واکنش زنجیره پلیمراز) تعیین شد.
کاهش قابل توجه تراز سرمی آدیپونکتین دربیـــماران دچـــار dc SSC وجود داشت.
در آن دسته از بیماران SSC که میزان سرمی آدیپونکتین کاهش یافته بود ضخامت پوستی کلی بیشتر و انسیدانس  بیشتری از فیبروز ریوی داشتند. همچنین، میزان mRNA آدیپونکتین دربافت‌های چربی بیماران dc SSC نیز کاهش داشت.
نتیجه‌گیری:
میزان سرمی آدیپونکتین ممکن است نشانگر زیستی مفید برای تعیین انسیدانس شرایط فیبروتیک در بیماران دچار SSC باشد.
 روشن شدن نقش آدیپونکتین دربیماری‌های کلاژن ممکن است سبب درک بیشتر پاتوژنز و رویکرد درمانی جدید شود.
آلبندازول درمتاستازهای مغزی ملانوم
مقدمه وهدف:
متاستازهای مغزی به طور متوسط نیمی از بیماران دچار سرطان ملانوم متاستاتیک و SCC را مبتلا می‌کند و حدود60 تا70درصد مستقیماً منجر به مرگ می‌شود.
 مراقبت‌های استاندارد و درمانهای جدید درهر دو تایپ کانسر که برای عبور از BBB تلاش می‌کنند ناکارآمد مانده است. هدف از این بررسی تعیین و مشخص نمودن اثربخشی آلبندازول به عنوان سیتوتوکسیک و عامل حساسیت‌زا نسبت به اشعه علیه ملانوم متاستاتیک و SCC می‌باشد.
روش‌ها: مکانیسم‌ فعالیت آلبندازول به عنوان عامل آسیب زننده DNA و مداخله‌گر میکروتوبول به واسطه‌ی آنالیز فسفوریلاسیون H2AX هیستون و روند سیکل ســــلولی ارزیــــابــــی شــــد.سیتوتوکسیسیتی آلبندازول به تنهایی و همراه با رادیوتراپی مشخص شد.
یافته‌ها: آلبندازول آسیب DNA راتحریک کرد که باعث افزایش فسفوریلاسیونH2AX شد. آلبندازول از رشد MM و SCC ممانعت کرد، دراین غلظت خونی سلول‌های سرطانی را در فاز G2/M سیکل سلولی بعد از گذشت ۱۲ ساعت از شروع درمان مهار کرد. با در نظر گرفتن این واقعیت که سلول‌هادر فاز G2/M بسیار حساس هستند. مشخص شد که درمان ترکیبی آلبندازول همراه با رادیوتراپی، آپوپتوز را در 72 ساعت افزایش می‌دهد.
نتیجه‌گیری:
استفاده از آلبندازول خوراکی که به عنوان حساسیت‌زا نسبت به اشعه درMM و SCC عمل می‌کند دردرمان متاستاز‌های مغزی پیشنهاد می‌شود. بررسی‌ها و ارزیابی‌های بیشتر در مورد اثربخشی آلبندازول درهمراهی با اشعه به عنوان درمان مؤثر برای متاستاز‌های مغزی MM و SCC توصیه می‌شود.

تعداد بازدید : 1822

ثبت نظر

ارسال