شماره ۹۶۲

سیگار، چاقی و بارداری

سیگار، چاقی و بارداری

سپیده زرین کفش - ماما

خانم‌هایی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند، طبق نتایج یک بررسی که درشماره‌‌ی ماه مه‌ی2013 نشریه‌ی Diabetologia انتشار یافته به احتمال زیادتر دخترانی به دنیا خواهند آورد که دچار چاقی خواهند شد یا به دیابت بارداری مبتلا خواهند گشت.
این واقعیت که استعمال دخانیات در دوران بارداری مضر و آسیب رساننده است بر هیچ کس پوشیده نیست اما تعداد بررسی‌هایی که آثار ناگوار احتمالی سیگار را مورد ارزیابی قرار داده باشد و تا دوران بزرگسالی ادامه یافته باشد اندک و پیامدشان ناموافق است.
نتایج یک بررسی که درکالج دانشگاهی لندن در انگلیس انجام شده حاکی از آن است که کودکان به دنیا آمده ازخانم‌هایی که در دوران بارداری سیگار می‌کشیده‌اند درمعرض خطر بالاتر نقص‌های تولد می‌باشند. این نقص‌ها ممکن است شامل کلاب فوت، نابسامانی‌های چهره، یا اندام‌های تغییر شکل یافته باشد.
از اینرو، مصنفان از داده‌های ثبت ولادت طبی سوئد برای آنالیز پیوند میان سیگار کشیدن در دوران بارداری واحتمال ایجاد چاقی و دیابت آبستنی‌در دختر به دنیا آمده استفاده کردند.
داده‌ها ازثبت برای 80 خانمی‌گردآوری شد که در سال 1982 (سالی که نخستین‌بار داده‌های سیگار مستند شد) یا بعد به دنیا آمده بود.
داده‌های مربوط به رفتار سیگار کشیدن خانم‌ها در دفتر ثبت به سه دسته تقسیم شد:
• غیرسیگار‌ی
• سیگاری متوسط (1تا9 سیگار در روز)
• سیگاری سنگین (بیش از 9 سیگار در روز)
 از میان دختران بررسی شده، 7300 نفر چاق شده و 291 نفر وقتی بعدها باردارشدند به دیابت آبستنی مبتلا شدند. احتمال بروز دیابت آبستنی در دخترانی که درمعرض سیگار به مقدار متوسط بودند تا 62٪ افزایش و در دخترانی که در رحم در معرض سیگار زیاد بودند تا 52٪ افزایش پیدا کرد.
آن دسته ازدخترانی که به طور متوسط درمعرض سیگار بودند 36٪ بیشترچاق شدند وآن دسته که زیاد درمعرض دود سیگار قرارگرفته بودند 58٪ به احتمال زیادتر چاق شدند. حتی پس از تطبیق ازنظر روش زایمان، سن آبستنی، وزن تولد، سن، تعداد زایمان و BMI، این پیوندها دیده می‌شد.
یافته‌ها نشان داد مکانیسم‌ محتمل در پشت این ارتباط ممکن است تغییر در اشتها و احساس پری باشد که پیش از این در بررسی‌های حیوانی مشاهده شده بود.
سایر پیامدهای منفی تماس پره ناتال بانیکوتین شامل است بر نرخ بالاتر مرگ یاخته‌های بتای مولد انسولین درلوزالمعده وتجلی بالاتر ژن عوامل رونوشت برداری که سبب ایجاد یاخته‌های چربی می‌شود(تمایز آدیپوسیت) که عامل سهیم درایجاد دیابت و چاقی است.
 مصنفان همچنین اظهار داشته‌اند که داده‌های حاضر وجود اختلالات اپی ژنتیک را درکودکان مادران سیگاری آشکار می‌سازد. در واقع سیگار کشیدن سبب ایجاد تغییراتی در تجلی ژن می‌شود و در انسان افزایش احتمال چاقی یا دیابت بعدی به وجود می‌آورد.

تعداد بازدید : 1377

ثبت نظر

ارسال