شماره ۹۴۶

نانو موادو التهاب ریه

یک کنسرسیوم دانشمندان از سراسر آمریکا پی‌برده‌اند که تنفس ذرات بسیار ظریف ازیک خانواده‌ی بزرگ از موادی که بیش ازگذشته درمیزبان فرآورده‌های خانگی و تجاری دیده می‌شوند ازکرم‌های ضدآفتاب جوهرماشین‌های فتوکپی گرفته تا تجهیزات فوق قوی ولی بسیارکم وزن ورزشی ممکن است سبب التهاب و صدمه‌ی ریه شوند.
این پژوهش‌روی 2 نوع از شایع‌ترین نانومواد مهندسی شده انجام گشته است و ازنخستین بررسی‌هایی است که درچند مؤسسه انجام شده و به بررسی آثار نانو مواد مهندسی شده برسلامت پرداخته ونتایج حاصل را با یافته‌های آزمایشگاه‌های مختلف کشور مقایسه کرده است.
بنا به اظهار پژوهشگران، این بررسی بسیار با اهمیت است زیرا مقدارزیادی ازنانومواد درصنعت، الکترونیک وطب مورد استفاده قرار می‌گیرد. دربررسی پیشین یافته بودند وقتی نانومواد به ریه می‌رسند سبب التهاب و فیبروز می‌گردند. سهم منحصر به فرد بررسی‌حاضر ازآن جهت اهمیت دارد که تمام اعضای کنسورسیوم توانسته‌اند با استفاده از غلظت‌های مشابه مواد و  ورودشان به دستگاه تنفس، یافته‌های مشابهی به دست آورند. از این یافته‌ها باید برای ایجاد سیاستی درمورد توسعه‌ی مطمئن نانوتکنولوژی راهنمایی تنظیم کرد.
از این پژوهش، مشخص می‌شود که نانومواد ازقدرت نهفته‌ی ایجاد التهاب و صدمه به ریه‌ها برخوردارند. با وجودی که به نظر نمی‌آید مقادیر اندک این مواد درریه سبب ایجاد صدمه شوند ولی بازهم باید ضمن استفاده از این مواد درکاربردهای مختلف درفرآورده‌ها و غذاهای مصرفی جانب احتیاط را رعایت کرد.
به‌علت ساختار لوله‌یی و کروی که دارند ازنانو مواد به علت توان ایجاد قدرت و انعطاف استفاده می‌شود. این مواد کاملاً چکش‌خوار بوده و در همه‌ی وسایل  به کار می‌روند وممکن است مرکب از هر چیزی باشند ازکربن گرفته تا طلا. در بررسی حاضر آثار استشمام دونوع نانو مواد بر سلامت انسان مورد بررسی قرارگرفته است، یک دسته از این مواد که از انواع تیتانیوم دی‌اکساید حاصل شده‌اند و دسته‌یی که از نانو لوله‌های چند دیواره‌یی کربن به دست آمده‌اند. این ماده دارای قدرت تحمل فشاری100برابر فولاد دارد.
این بررسی زیر نظر NIEHS و با همکاری چندین دانشگاه اجرا شده است. نگرانی اصلی درتماس با نانومواد در اثر استشمام حاصل می‌شود ولی در طول ساخت و کاربرد تجارتی این مواد در انواع گسترده‌یی از فرآورده‌ها تماس با پوست،چشم وخوراکی نیزوجود خواهد داشت. این پژوهشگران عکس‌العمل ریه به نانوموادساخته شده از3 شکل تیتانیوم دی‌اکسید و سه شکل نانو لوله‌های چند دیواره‌یی کربن را در مدل موشی مورد بررسی قرارداده‌اند.

 Environmental Health Perspective 2013 May 9

 

تعداد بازدید : 790

ثبت نظر

ارسال