شماره ۹۶۱

ترشا و سرطان گلو

ترشا و سرطان گلو

دکترحسن خاجی- فوق تخصص گوارش

طبق نتایجی که ازیک بررسی جدید حاصل شده است، سوزش سردلheart burn که به فارسی ترشا نامیده می‌شود درصورت مکرر بودن در افرادی که مشروب نمی‌نوشند وسیگار نمی‌کشند، احتمال بروز سرطان گلو وطناب صوتی را افزایش می‌دهد.
 این پژوهش که درآخرین شماره‌ی نشریه‌ی Cancer Epidemiology, Biomarker & Prerention، ارگان جامعه‌ی پژوهش سرطان آمریکا انتشار یافته حاکی از آن است که استفاده از آنتی‌اسیدها در برابر این نوع سرطان‌ها دارای تأثیر محافظتی است درحالی که داروهای تجویزی دیگر دارای این خاصیت نیستند.
سوزش سردل که درطب به پیروزیــــس pyrosis یا سوء‌ هاضمه ی اسیدی acid indigestion اطلاق می‌شود، به صورت یک حس گرما وسوزش درقفسه‌ی سینه و معمولاً درست پشت جناغ سینه بروز می‌کند و به طورطبیعی دارای رفت وآمد موجی است. با وجودی که این حالت از ناحیه‌ی قفسه‌ی‌سینه آغاز می‌شود ولی ممکن است در راه خودتاگردن، گلو و آرواره نیز حس شود.
نتایج پژوهش پیشین حاکی از آن بود که با آموزش شیوه‌ی زندگی می‌توان از درد سوزش سردل کاست. اما به جای استفاده از دارو، بیمار می‌تواند ازمنافع مداخله‌هایی که دراین زمینه آموخته می شود سود بیشتری ببرد.
ازبررسی‌های پیشین درمورد ریفلاکس معده gastric reflux وسرطان سروگردن نتایج مختلطی حاصل شده است. بسیاری از آن بررسی‌ها ازنظر تعداد اندک بوده و یا ازنظر عوامل محدود کننده تطبیق نیافته بودند.
بررسی ‌اخیر بزرگ و یک بررسی جمعیت بنیاد با پارامترهای پرقدرتی بود و قویاً این حدس را به وجود می‌آورد که ریفلاکس معده که سبب بروز سوزش سردل مکرر می‌شود، عامل خطرساز مستقل برای سرطان‌های حلق و حنجره‌ به شمار می‌روند.
پژوهشگران ازمیان یک گروه بزرگ شرکت کننده در یک بررسی بزرگ‌تر جمعیت بنیاد و مورد شاهد، 631 بیمار را شناسایی کردند. ازاین تعداد افراد، 468 نفر دچار سرطان گلو و 163 نفر دچار سرطان طناب صوتی بودند.
سپس پژوهشگران ازپرونده‌های شهری تعداد 1234 نفر شاهد یافتند که ازنظر سن وجنس تطبیق داده شده وسابقه‌ی قبلی سرطان نداشتند.
توسط هریک از داوطلبان پرسشنامه یی پرشد که طی آن سابقه‌ی سوزش سردل، عادات مربوط به سیگار کشیدن وشرب، سابقه‌ی خانوادگی سرطان و اطلاعات سوسیودموگرافیک ذکر شده بود.
با آگاهی به این مطلب که بعضی ازسرطان‌های سر وگردن ناشی از عفونت‌ پاپیلوما ویروس 16 انسانی است(HPV16)، دانشمندان خون تمامی شرکت کنندگان را آنالیز کردند تا مشخص شود آیا آنتی‌ژن علیه پروتئین‌های ویروسی HPV16 وجود دارد.
برحسب نتایج به دست آمده، سابقه‌ی سوزش مکرر سردل با 78٪ احتمال بالاتر سرطان گلو و طناب صوتی در داوطلبانی همراه است که سیگار نمی‌کشیده‌اند و مشروب نمی‌نوشیده‌اند.
درمیان افرادی که به سوزش مکرر سردل مبتلا بودند، خبرگان کشف کرده‌اند که مصرف آنتی‌اسید دارای اثر حفاظت کننده است و ازابتلای به سرطان گلو وحنجره تا 41٪ می‌کاهد.
اما هم داروهای نسخه‌یی و هم داروهای خانگی دارای این خاصیت محافظت‌کننده نیستند.
بدون توجه به وضعیت‌های زیر دربیمار، تأثیر محافظتی آنتی‌اسیدها ثابت بود:
• وضعیت شرب
• وضعیت استفاده ازسیگار
• وضعیت HPV16
• محل تومور
برای اعتبار بخشیدن به آثار محافظت کننده‌ی شیمیایی آنتی‌اسید‌ها در بیمارانی که دچار سوزش مکرر سردل هستند باید بررسی‌های اضافی انجام شود. شناسایی ریفلاکس معدی به عنوان عامل خطر ساز سرطان‌های گلو وطناب صوتی، اما ممکن است براساس طبقه بندی احتمال و شناسایی بیماران پرخطر دارای تأثیـر باشد.
گزارش پیشین ‌حاکی از آن بود که با سوزاندن کالری بیشتر بیمار می‌تواند سوزش مکرر سردل را ازبیـن ببـرد.

 

تعداد بازدید : 2066

نظرات

حسین قرایی

8 سال و 10 ماه و 19 روز پیش

باسلام دو سه ماهی است که سردلم سوزش دارد صبحها تنگی نفس دارم

دکترحسن خاجی- فوق تخصص گوارش

8 سال و 10 ماه و 17 روز پیش

باسلام: مشکل شما نارسائی در عملکرد طبیعی دریچه‌ی کاردیا (دریچه بین مری و معده) است که ضعف عملکرد در این اسفنکتر (دریچه عضلانی) باعث بازگشت محتویات معده (اسید، صفرا، غذا) بداخل مری شده که منجر به آسیب بافت مری و در حنجره آسیب طنابهای صوتی (گرفتگی یا تغییر صدا) به این حالت ترشا یا سوزش قلب هم می‌گویند. و ورود این مواد بداخل مجرای اصلی هوا (نای) و سرانجام ریه ها شده که باعث تنگی نفس می‌شود و به آن آسم ناشی از ریفلاکس می‌گویند. نام علمی این عارضه ریفلاکس Reflax گفته می‌شود و درمان آن با مصرف داروهای کاهنده‌ی اسید معده (مثل امپرازول یا پنتوپرازول) و بالا قرار دادن قفسه سینه و سر و گردن با یک شیب ملایم ۱۵ تا ۳۰ درجه بطرف بالا (مثل تخت‌های بیمارستان) و فاصله کافی بین غذای شب تا زمان خواب (حداقل ۲/۵ ساعت) و کاهش وزن (اگر اضافه وزن دارید) به درمان کمک شایانی می‌نماید. ریفلاکس غالباً عارضه‌ی تمام عمر است و درموارد شدید بایستی غیر از اقدامات دارو درمانی اقدامات بیشتری مثل جمع کردن این دریچه از طریق آندوسکوپی یا لاپاراسکوپی اقدام نمود که به این عمل فرندوپلیکاسیون می‌گویند.

ثبت نظر

ارسال