شماره ۹۶۰

نورآدرنالین و MS

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

 درMultiple Sclerosis: عبور سلولهای مفیدسفید خونی که درایمونیتی (Immunity) رل عمده‌ دارند ازسد خونی مغزی(Blood Brain Barrier) در پیشرفت بیماری MS عامل مهمی می‌باشد. Douglas Feinsten PHD آنستزیولوژیست و همکارانش اهمیت نورآدرنالین را در مراحل التهابی مغز بررسی نمودند. منشأ نور آدرنالین در نورون‌ها درناحیه Locus Coeruleus می‌باشد. به نظر می‌رسد که آسیب به این سلولها سبب نقصان نور آدرنالین در بیماری MS می‌باشد.
شواهدی هست که نشان می‌دهد دربیماری آلزایمر Alzheimer وپارکینسون هم آسیب‌درسلولهای این ناحیه از مغز دیده شده اما این اولین بار است که نشان داده شده که استرس برای این سلولها و نقصان نورآدرنالین دربیماری‌های عصبی دیگر هم عامل اثرگذاری می‌باشد.
داروهایی که مورد تأیید FDA بوده و میزان نورآدرنالین درمغز را بالا می‌برد موجود است که به نظر می‌رسد دردرمان MS و بیماری‌های دیگر عصبی مؤثر بوده باشد. تحقیقات بیشتر دراین زمینه ‌باید انجام شود.
MS یک بیماری اتوایمونیتی است که به غلاف میلین عصب آسیب می‌رساند و ممکن است به اکسون عصب نیز حمله نموده و به فونکسیون عصب به طور دائم آسیب برساند.
گاهی به طور فامیلی دیده شده ۱۹ ژن زمینه‌ی‌ مساعدی را فراهم می‌نمایند که دراثر تماس با ویروس و با عوامل دیگر سبب برانگیخته شدن بیماری می‌شوند. در زنان بیشتر از مردان و درنواحی شمال اروپا شایع‌تر است.
علائم در افراد مختلف و در زمان‌های مختلف متفاوت است. در بسیاری از موارد علائم به طورکامل و یا نسبی دربین حملات بهبود می‌یابد اما دربعضی‌ها به طور پیشرونده علائم تشدید می‌شود.
دراکثر موارد علائم بینایی مثل دوبینی ویا نقصان بینایی به علت نوریت و گاه علائم دیگر مثل گزگز و بی‌حسی در اندام‌ها دیده می‌شود و گاه تنها علامت خستگی است دربعضی دیگر نقصان قدرت وگاه فلج بازو و یا ساق پا دیده می‌شود.
اختلال صحبت کردن واختلال حافظه، اختلال راه رفتن، تعادل و لرزش اندام و اختلال Coordination، و سختی‌عضلات و اشکال مثانه و روده دیده شده است. وسایل تشخیص MRI که ازبین رفتن میلین را نشان می‌دهد و Evoked Potentials و آزمایش مایع نخاع درمان درموارد حمله‌ی حاد کورتیزون که درتسکین علائم مؤثر است ولی در نتیجه‌ی‌ نهایی اثر ندارد.
برای درمان سختی و اسپاسم عضلات Baclofen و Tizandine مفید است. برای جلوگیری از عود بیماریA  1-Interferonbeta تزریق داخل عضله و B  1-‌Interferonbeta  و1‌‌copolymer تزریق زیر پوست که درموارد ملایم ومتوسط موثر است ولی درادامه در طول عمر به نظرنمی‌رسد که مفید باشد.

تعداد بازدید : 1926

ثبت نظر

ارسال