شماره ۹۵۹

لخته و میگرن

دکترجمشید دونلو - نورولوژیست

گزارش‌های جدیدی در دست است که نشان می‌دهد میگرن با اورا در زنان که با علائم چشمی مانند چشمک‌زدن‌های نورانی در میدان دید همراه است ممکن است به ایجاد حملات قلبی منجر شده و همینطور مصرف قرص‌های ضد بارداری جدید با احتمال بالای ایجاد لخته در نقاط مختلف بدن همراه است. تفصیل این یافته‌ها در شصت وپنجمین گنگره‌ی سراسری مغز واعصاب درمارس 2013 در سان د‌یه‌گوی آمریکا مطرح شد.
درتحقیق اول از تعداد27860 زنی که بررسی شدند تعداد 1438 نفراز آنها سردرد میگرنی با اورا داشتند و خطر وقوع حملات قلبی مانند سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ در ایشان بالا بود. درواقع درپیگیری 15 ساله‌ی آنها تعداد 1020 نفر  ازآنها به چنین حملاتی مبتلا شدند. دراین بررسی نقش عوامل دخیل درچنین حملات قلبی عروقی بررسی شد. دکتر توبیاس کورت محقق فرانسوی از بوردوی فرانسه و بیمارستان بیرمنگام دربوستون آمریکا و محقق ارشد این پروژه‌ی تحقیقاتی اظهار می‌دارد که بعد از فشارخون بالا، میگرن با اورا دومین عامل قوی شناخته شده در بروز حملات قلبی عروقی و سکته‌های مغزی می‌باشد و از دیابت، چاقی، سیگاری فعال و زمینه‌ی‌ فامیلی برای حملات قلبی مهم‌تر است. وی اضافه می‌کند که درست است که خطر وقوع حملات قلبی و مغزی درافراد با میگرن با اورا بیشتر است اما این بدان معنی نیست که تمام بیماران با میگرن با  اورا چنان سرنوشتی دارند و در واقع این بیماران با انجام ورزش، تغدیه‌ی مناسب وکنترل فشارخون بالای خود می‌توانند خطر چنین حوادثی را مانند سایر بیمارانی که میگرن با اورا ندارند به حداقل برسانند.
 در بررسی دوم رابطه بین میگرن و مصرف داروهای ضدبارداری در بروز حملات تولید لخته در بدن ارزیابی شد و تعداد 145304 زنی که داروهای ضدبارداری مصرف می‌کردند ارزیابی شدند. درمیان آنها تعداد 2691 بیماردچار میگرن با اورا تعداد 3437 زن میگرن بدون اورا داشتند. داروهای ضدبارداری یا از انواع جدید مانند چسب و یا حلقه‌ و یا از انواع کلاسیک قدیمی مانند قرص بود. زنانی که میگرن با اورا داشتند بیشتر از زنانی که میگرن بدون اورا داشتند به انواع لخته در بدنشان مانند لخته در عروق پاها مبتلا می‌شدند. ۶/۷ درصد از زنانی که میگرن با اورا داشتند و داروهای جدید ضدبارداری مصرف می‌کردند به لخته دچار شدند و این رقم در زنانی که میگرن بدون اورا داشتند ۶/۳ درصد بود و به طورکلی درزنانی که میگرن با اورا یا بدون اورا دارند باید تجویز داروهای ضد بارداری جدید و قدیم دقت بیشتری کرد.

تعداد بازدید : 1430

ثبت نظر

ارسال