شماره ۹۵۹

دیابت و طب سوزنی

دیابت و طب سوزنی

دکتر حسین اشراقی

درمان دیابت با طب سوزنی و گزارش دو مورد
از دیدگاه طب کلاسیک دیابت قندی شامل گروهی از اختلالات متابولیک است که درشکل ظاهری هیپرگلیسمی به هم شبیه هستند.چندین‌تیپ ناهمگون از دیابت وجود دارد که به دلیل ژنتیک، فاکتورهای محیطی و شیوه‌ی زندگی دیده می‌شود، کم شدن ترشح انسولین و کم شدن مصرف گلوکز و افزایش تولید گلوکز از دلایل عمده‌ی دیابت هستند.
با افزایش شیوع دیابت درجهان ممکن است این بیماری دلیل عمده‌ی مورتالیته و موربیدیته درآینده‌باشد.
از دیدگاه طب‌سوزنی دیابت به دلایل عمده‌ی زیرایجاد می‌شود:
1ـ آسیب دیدن معده و طحال به دلیل زیاده روی درمصرف غذاهای پرچرب والکل که سبب نارسایی طحال در ترانسپورت (transporte) و ترانس فورم شده و آن هم سبب ایجاد حرارت داخلی می‌شود که به دنبال آن تخریب و نابودی غذاها ومایعات بدن و درنتیجه دیابت خواهد شد.
2ـ اضطراب، عصبانیت، پرخاشگری، دپرسیون و... به کبد آسیب می‌زند و سبب بلوکاژ Qi کبدی می‌شود که آن هم سبب تخریب مایعات و درنهایت بیماری قند خواهد شد.
3ـ کم کاری کلیه‌ها که به دلیل زیاده‌روی در Sexual Life و یاکمبود ارثی اساسی کلیه، سبب کم کاری و Qi کلیه‌ها شده وآن هم سبب اختلال در عمل طبیعی مثانه ودر نهایت پولی اوری خواهد شد.
از دیدگاه طب‌سوزنی سوجوک اختلال در انرژی خشکی ‌(پایین‌بودن سیستم ایمنی) و رطوبت (اختلال در پانکراس) کمبود انرژی باد، گرما و داغی دراین بیماری به طور بارزی خود را نشان می‌دهد. بیشترین کمبود انرژی در Hotness داغی است که سبب می‌شود سیستم تنظیم قند مختل شود.
با توجه به مطالب بالا اگر ما بتوانیم انرژی‌هایی که دچار کمبود هستند و یا آنهایی را که افزایش دارند متعادل کنیم می‌توان بیماری را درمان کرد. باید متذکر شد که این بیماری چهره‌‌های متفاوت دارد ودرمان هم از یک الگوی خاص پیروی نمی‌کند. دریک سال گذشته دو مورد دیابت نوع دوم که به اینجانب مراجعه کرده‌اند برای درمان با طب سوزنی گزارش می‌شوند.
بیمار اول خانمی از گنبدکاووس با آزمایش اولیه 10/8= FBS= 238 ،HbA1C با استفاده از قرص‌های گلی‌بنکلامید و متفورمین.
بعد از11 جلسه درمان طب سوزنی 9/3=FBS=179 ،HbA1C به مناسب ایام عید نوروز دوماه در درمان وقفه ایجاد شد در91/1/29 220=FBS و 8/8=HbA1C مراجعه کرد.
در91/2/17 ـ220=HbA1C= 7/7 ،FBS البته با حذف کلیه‌ی داروهای آنتی‌دیابتیک خوراکی درتماس تلفنی 91/6/22 نتایج تست‌ها همان عدد قبلی بوده است.
بیمار دوم در مراجعه ۱۵۴=FBS، 4/8 = HbA1C بامصرف مقادیر زیادی داروهای ضددیابت خوراکی
درتاریخ91/1/21 ـ 149=HbA1C= 6/7 ،FBS
درتاریخ91/2/13ـ ۱۲۹= HbA1C= 7/6 ،FBS 
درتاریخ 91/3/2 ـ 132=HbA1C=7/5 ،FBS
درتاریخ 91/3/24 ـ 122=HbA1C=7/5 ،FBS
درتاریخ 91/4/24 ـ ۹۶=HbA1C= 7 ،FBS
لازم به ذکر است که دراواسط درمان کلیه‌درمان‌های دارویی خود را قطع و فقط یک دوم قرص گلی‌بنکلامید با اصرار خودش مصرف می‌کرد و بالاخره‌ آن را قطع کرده است. لازم به ذکر است تعداد مراجعه کنندگان زیاد است ولی هنوز ارزیابی نشده‌اند.



تعداد بازدید : 3587

نظرات

مهدي اسلامي

9 سال و 3 ماه و 24 روز پیش

سلام چگونه مي توانم براي درمان ديابت با طب سوزني به شما مراجعه كنم يا وقت بگيرم

علی جلالی

8 سال و 4 ماه و 1 روز پیش

سلام بنده قندم روی مرز است 150 لطفا ادرس مطب و شماره تماس

admin

8 سال و 2 ماه و 27 روز پیش

تهران- نارمک-خیابان گلستان روبروی فرهنگسرا طبقه فوقانی داروخانه دکتر فتوحی ۷۷۸۲۷۷۰۹ دکتر حسین اشراقی

ثبت نظر

ارسال