شماره ۹۵۲

آنتی بیوتیک در COPD

 

 بیمارانی که به علت تشدید بیماری انسدادی مزمن ریه(COPD) در بیمارستان بستری می‌شوند به طور معمول با استروئیدها و برنکودیلاتاتورها تحت درمان قرار می‌گیرند. اما، نفع فزاینده‌ی درمان با آنتی بیوتیک دراین حالت به رغم بعضی نتایج امیدوار کننده‌ی بررسی‌های پیشین، معلوم نیست.
محققان به صورت گذشته‌نگر تعداد ۳۳۹۰۰ بیماری را مورد بررسی قرارداده‌اند که با تشدید حاد COPD دربخش بستری شده ودچار حالت بحرانی نبوده و به حمایت تهویه‌یی نیازنداشتند. بیماران ازمخزن بیمارستان‌های آمریکا انتخاب شده و بیشتر شهری (۸۳٪) بوده ودربیمارستان‌های غیر آموزشی (۶۶٪) بستری بودند که درجنوب آمریکا(۵۲٪) واقع بودند. بیمارانی که هم ازاستروئید وهم آنتی‌بیوتیک استفاده کرده بودند با بیمارانی مقایسه شدند که فقط از استروئید استفاده کرده بودند.
 درهر دو گروه، میزان مرگ ومیر درون بیمارستان پایین بود ولی دربیماران تحت درمان با آنتی‌بیوتیک به صورتی چشمگیر پایین‌تر بود(۱ در برابر ۱/۸٪). نرخ پذیرش مجدد ۳۰ روزه نیز پایین‌تر بود (۳/۴ در برابر۶/۸٪).  این نتایج پس از آنالیز عوامل متغیر متعدد و تطبیق امتیاز انتشار به طور قابل توجه متفاوت باقی ماند. بیمارانی که آنتی‌بیوتیک دریافت داشته بودند دارای متوسط طول اقامت طولانی‌تر قابل توجه وهزینه‌ی بالاتر پذیرش بودند. انتخاب نوع آنتی‌بیوتیک برپیامدتأثیرنداشت.

Chest 2013 Jan;143:82

 

تعداد بازدید : 812

ثبت نظر

ارسال