شماره ۱۰۹۶

رسانه‌های اجتماعی و اختلال خواب

پزشکی امروز

رسانه‌های اجتماعی و اختلال خواب

روشن‌شدن چراغ صفحه نمایش گوشی و مطابق معمول این روزها، پیامی از یکی از صفحه‌های اجتماعی! این صحنه‌ای است که احتمالاً برای بسیاری از ما آشنا است.

اما بررسی جدیدی که انجام گشته، نشانگر آن است که جوانانی که دائماً حساب کاربری‌ خود را در رسانه‌های اجتماعی کنترل می‌کنند، با احتمال بیشتری نسبت به سایر افراد به اختلال خواب دچار می‌شوند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی  به سرعت رو به افزایش است و حدود ۶۵درصد از افراد بزرگسال در آمریکا از شبکه‌های اجتماعی استفاده‌کرده و بزرگترین گروه رسانه‌های اجتماعی را تشکیل داده‌اند.

۹۰ درصد از افراد جوان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال از نوعی رسانه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند. عوامل زیادی در اختلال خواب در این گروه جوان نقش دارند که به‌طور متوسط ۶۱ دقیقه در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند .

محققان ۱۱عدد از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی رادر سال2014 در این نظرسنجی مورد توجه قرار دادند: فیسبوک، یوتیوب، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام و . . .
محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان در بررسی به‌طور متوسط  ۶۱ دقیقه در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و حدود ۳۰مرتبه در هفته حساب کاربریشان را کنترل می‌نمایند. علاوه بر این، نزدیک به ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان اختلال خواب شدید داشتند. تقریباً ‌۳برابر بیشتر از شرکت‌کنندگان دیگری که از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کردند .

علاوه براین، احتمال اختلال خواب در شرکت‌کنندگانی که روزانه زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذراندند، ۲برابر بیشتر بود.

این بررسی به گونه‌ای منحصربه‌فرد ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و خواب را در جوانانی که نخستین نسلی هستند که با این شبکه‌ها بزرگ می‌شوند، مورد بحث قرار داده است.


تعداد بازدید : 2131

ثبت نظر

ارسال