شماره ۱۱۸۵

امکان درمان فتق پارا استومی بدون‌نیاز به عمل‌جراحی

دکترفرشاد مهدوی- جراح

امکان درمان فتق پارا استومی بدون‌نیاز به عمل‌جراحی

چهارشنبه 22 فروردین 1397
پزشکی امروز

جراحی همچنان به‌عنوان رایج‌ترین درمان برای ترمیم فتق‌پارااستومی مطرح می‌باشد و اغلب (یا‌می‌توان گفت به‌ناچار) عارضه‌ای‌است که در بیمارانی که عمل‌جراحی ایلئوستومی یا به‌ویژه کولوستومی داشته‌اند، پیش‌می‌آید. پژوهشی جدیدی در هلند نشان‌می‌دهد زمانی‌که نوبت‌به‌ درمان فتق ‌پارااستومی می‌رسد، بهتراست تا آن‌را به‌حال‌خود رهاکنیم. محققان طی پژوهش‌های صورت‌گرفته به‌این نتیجه ‌رسیدند که درمان غیرجرّاحی برای بیمارانی‌که هیچ شکایتی یا هیچ بیماری همزمانی ندارند، «ممکن‌است گزینة بهتری» باشد. محققان دراین پژوهش اعلام‌کردند که: «در‌این‌بیماران احتمال خطر درمان با جراحی، از فواید آن بیشتر‌ است».

سالانه حدود ۱۲۰۰۰۰ عمل ایلئوستومی و کولوستومی درآمریکا برای درمان سرطان کولون و بیماری دیورتیکولوزکولون انجام می‌گردد. این روندها شامل ایجاد یکStoma می‌شوند. نرخ‌های گزارش داده‌شده درمورد ‌فتق اطراف محل عمل (Parastomal Hernia) متفاوت هستند، گرچه بیش‌از نیمی‌از استومی‌ها درنهایت منجربه فتق‌می‌گردند.

اگر فتق عوارض عمده‌ای مانند انسداد روده ایجادکند، ترمیم آن با جراحی ضرورت می‌یابد. مبتلایان به فتق که نشانه‌ای و شکایتی ندارند، با جراحی درمان نمی‌شوند، بلکه اعمال‌جراحی برای افرادی که درد و ناراحتی دارند، یا روده آنها نشتی یا شکل نازیبایی دارد، گزینشی(Elective) می‌باشد. حدود ۳۰ درصد از یکصدبیمار مبتلا به فتق پارااستومی، نیاز به جراحی پیدا می‌نمایند.

پژوهشگران طی اظهارنظری در این صدد بودندتا دلیل انتخاب درمان بدون‌جراحی یا با جراحی را شناخته و نتایج هردو راهبرد را با یکدیگر مقایسه‌نمایند.

این محققان پژوهشی چندمرکزی و گذشته‌نگر را پیرامون ۸۰ بیمار بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ انجام‌دادند که میانگین مدت پیگیری در این بررسی ۴۶ماه بود. گروه جراحی شامل۴۲ بیمار می‌شد. از ۳۸بیمار موجود در گروه غیرجراحی، ۱۲بیمار فاقد نشانۀ بیماری بودند، ۹تَن بیماری‌های همزمان داشتند و ۳بیمار درخواست جراحی ندادند؛  دلایل ۱۴بیمار باقیمانده ثبت نشده‌است. «در ارتباط با انتخاب نــوع‌درمان، کیفیت‌زندگی و تصـور از بدن خود (Body image) اهمیت زیادی دارند».

۸ بیمار در گروه غیرجراحی درنهایت جراحی شدند که ۷تَن از آنها این کار را به‌صورت گزینشی انجام‌دادند. مطابق با اظهارات محققان، روش ترجیحی در جراحی ترمیـم مِش(Mesh repair) و روی‌ترمیـم بخیـه (Suture repair) جابجایی استومی بود. در ۲۳بیمار (۵۵درصد)، فتق پارااستومی پس‌از جراحی اولیه، عودنمود.

محققان نتیجه‌گرفتند که «ترمیم فتق پارااستومی، با نرخ بالای عود بیماری و ترمیم بیشتر همراه می‌باشد».

«درمان بدون‌جراحی، نرخ تغییر(Crossover)و جراحی اضطراری(Emergency) نسبتاً کمتری دارد».

«تحقیقات جدید» نتیجة جالبی دارد و یکی‌از اولین نتایجی‌است که برای بیمارانی‌که فتق پارااستومی را بدون‌جراحی مدیریت می‌نمایند، پیش‌می‌آید. اما باید اشاره‌نمود که نرخ عود ۵۵درصد، نرخ بسیار بالایی می‌باشد. در بیشتر بررسی‌ها، نرخ عود بیماری پس‌از ترمیم برابر با ۲۰درصد گزارش‌داده ‌شده‌است. نرخ‌جراحی به‌طرز چشمگیری از آنچه که در کارهای تحقیقاتی قبلی گزارش ‌داده‌شده بود، بیشتر است.

محدودیت‌های این تحقیق شامل طراحی آن و تعداد نسبتاً کم بیماران می‌باشد.

با تحقیقات بعدی می‌توان بیشتر بیماران مبتلا به‌فتق پارااستومی را که فاقد نشانه‌های این عارضه (Asymptomatic) هستند، ارزیابی‌نمود. درغیر این‌صورت در بازبینی‌های گذشته‌نگرانه، این بیماران فراموش(Missed) می‌شوند.

بیماران مبتلا به نشت دائمی از شکاف استوما را می‌توان بدون‌جراحی و با بستن منافذ پوست(Skin Sealants)، دستگاه‌های انعطاف‌پذیر و استفاده‌از کمربندهای کمکی برای شکم درمان‌نمود. «مشاهده‌شده است که بازدید(ویزیت) منظم از جانب پرستاران ماهر استومی نیز نرخ نشت دستگاه را کاهش‌داده و کیفیتَ زندگی بیماران را بهبود می‌بخشد».

تعداد بازدید : 1835

ثبت نظر

ارسال