شماره ۱۱۲۳

حذف رگ‌های واریسی با استفاده از لیزر

دکتر فرشاد مهدوی - جراح

حذف رگ‌های واریسی با استفاده از لیزر

چهارشنبه 17 آذر 1395
پزشکی امروز

مقاله‌های پزشکی متعددی به موضوع نتایج بررسی‌های انجام‌شده با هدف توسعه‌ی روش‌های حذف رگ‌های واریسی با لیزر (Laser Ablation) اختصاص دارند. این موضوع از‌این حقیقت سرچشمه‌می‌گیرد که این روش، یک روش درمانی با حداقل تهاجم و بسیار کارآمد در درمان واریس است.

البته این نوع درمان به‌علت توان خروجی بالای لیزر، با آسیب وریدهای جانبی قابل‌توجهی همراه است، لذا موضوعی مهم در جراحی ورید جهت بهینه‌سازی ویژگی‌های لیزر برای حذف آنها می‌باشد.

دستگـاه آزمایشگاهی برای شبیه‌سازی سوزاندن واریس با لیزر.

برای تحقق فرایند حذف رگ‌های واریسی با لیزر (EVLA)، ضروری است که پرتوی لیزر در ناحیه‌ی رگ‌ها متمرکز‌شود تا انرژی کافی برای آسیب حرارتی به‌آن برسد. از‌یک‌سو، مقدار این انرژی باید موجب انعقاد ورید و ازسوی‌دیگر، باید به‌گونه‌ای بهینه شود که کمترین آسیب به ساختار بافت سالم مجاور آن وارد گردد.

محققان، نتایج آزمایش‌های مربوط به سوزاندن رگ‌های واریسی با لیزر در شرایط آزمایشگاهی را بااستفاده از تشعشعات لیزر و مشخص‌نمودن نقش لایه‌ی کربنیزه‌ی خون در‌این تجربیات، ارائه می‌نمایند.

مجموعه‌ای از آزمایش‌ها بامحلول سالین (Saline) و سوسپانسیون گلبول‌های‌قرمز خون در مجرای وریدی انجام‌شد تا اثر لایه‌ی کربنیزه‌ی گرم شده‌ی رسوبی روی انتهای فیبری را از‌نظر کارایی درمقابل EVLA مشخص نماید.

نتایج این آزمایش‌ها، تأثیر فزاینده‌ی لایه‌ی کربنیزه‌ی گرم‌شده در انتهای فیبرها را بر EVLA تأیید نمود.

برای بهینه‌سازی روند کار، آزمایش‌های بیشتری طراحی‌شده است. به‌عنوان نمونه، یکی‌از برنامه‌ها استفاده از فیبرهای با انتشار شعاعی (Redial emitting fibers) است؛ زیرا این روش می‌تواند احتمال سوراخ‌شدن وریدها را به‌حداقل رسانده و ترمیم ابزار آزمایشگاهی بدون جابه‌جایی رگ به داخل لوله‌ی شیشه‌ای، امکان نزدیک‌شدن به شرایط واقعی بدن را فراهم می‌نماید.

 

تعداد بازدید : 1076

ثبت نظر

ارسال