شماره ۱۱۱۱

درمان زخم با تحریک الکتریکی

دکتر فریدون یموت‌پور - جراح

درمان زخم با تحریک الکتریکی

دوشنبه 22 شهریور 1395

محققان با استفاده‌از تحریک الکتریکی در پانسمان زخم، جایگزینی مناسب برای آنتی‌بیوتیک‌ها یافته‌اند و این فن‌آوری تقریباً کلیه‌ی باکتری‌هایی که به داروهای مختلف مقاوم‌ هستند و در بیشتر عفونت‌ها حضور دارند و به‌‌سختی به‌درمان پاسخ می‌دهند را ازبین‌می‌برد.

گروهی‌از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن‌(WSU)‌، این فن‌آوری را با‌نامElectrochemical-scaffoldنام‌نهادند و توضیح‌دادند‌ هنگامی‌که از این فن‌آوری در زیست‌لایه‌ای ‌(Biofilm) از آکینوباکتربومانی مقاوم به داروهای متعدد استفاده کردند، این روش تقریباً تمام میکروب‌ها را درعرض ۲۴ ‌ساعت از‌بین‌برد و جمعیت باکتریایی به یک ده‌هزارم مقدار اولیه کاهش یافت.

همچنین آنها با آزمایش E-scaffold در بافت خوک مبتلا به آ.بومانی(A.Baumanni) مشاهده‌کردندکه با به‌کارگیری این روش، کلیه‌ی باکتری‌ها بدون رساندن هیچگونه آسیبی به بافت مجاور از‌بین‌رفتند. آ.بومانی اغلب در بیوفیلم عفونت‌های مقاوم به درمان در سطح جراحت وجود دارد. اگر زیست‌لایه‌ها (Biofilms) سریعاً از زخم‌ها رفع نشوند، در فرآیند التیام وقفه انداخته و ممکن‌است عفونت مزمن ایجاد شود.

به‌دلیل پیدایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی براثر مصرف گسترده‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها، نیاز مبرم به روش‌های جایگزین وجود دارد. بنابه گزارش‌های مراکز کنترل و پیشگیری‌از بیماری‌ها (CDC) هرسال تقریباً ۲‌میلیون آمریکایی به باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مبتلا می‌شوند و حداقل‌ ۲۳۰۰۰ ‌تَن از آنها به‌خاطر تأثیر مستقیم این عفونت‌ها می‌میرند.

تاریخچه و عملکرد‌:

ایده‌ی استفاده‌از تحریک الکتریکی در درمان جراحات عفونی قدمتی‌ ۱۰۰‌ساله دارد، اما آزمایش‌ها نتایج متفاوتی را نشان‌دادند که حاصل از  درک ضعیف درباره‌ی تأثیر الکتریسیته بر سیستم‌های زیستی می‌باشد.

اِعمال تحریک الکتریکی به زیست‌لایه(Biofilms)رسیدن اکسیژن محلول را به هیدروژن پراکساید در سطح الکترود کاهش‌می‌دهد.هیدروژن پراکساید ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ای است که به عناصر اصلی سلولی در باکتری و سایر میکروب‌ها حمله می‌کند.ساختار این محرک‌الکتریکی (E-scaffold) از بافت کربنی رسانا تشکیل ‌یافته (که به‌عنوان بانداژ الکترونیکی زخم عمل‌می‌کند) و اِعمال جریان‌الکتریکی غلظتی اندک و پایدار از هیدروژن پراکساید را تولید‌ می‌نماید که باکتری‌ها را از‌بین‌می‌برد.

در تلاش‌های دیگری که در جهت رسیدن به این مسیر انجام‌شده است، با بهره‌گیری از رهیافت شیمیایی با ترکیبات ضد‌باکتریایی مانند نقره‌، روی‌، ید و عسل نتایج متفاوتی به‌دست‌‌ آمده و کلیه‌ی این روش‌ها به‌دلیل ازدست‌دادن توانایی خود درگذر زمان، نتیجه‌ای نداشته‌اند ولی‌ فن‌آوری یاد‌شده (E-scaffold) نیاز جهت توزیع اثر ضدمیکروبی مداومی را در غلظت پایدار و مدت زمان طولانی قابل‌توجهی برآورده‌کرده است. این پژوهش شالوده‌ای جدید را برای راهکار جایگزین پانسمان زخم بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک برای حذف زیست لایه‌های میکروبی پایه‌گذاری می‌نماید.

Ref: Scientific Reports Journal June 2016

تعداد بازدید : 1420

ثبت نظر

ارسال