شماره ۱۱۰۷

۷ مورد از مرگبارترین جراحی‌های عمومی

پزشکی امروز

۷ مورد از مرگبارترین جراحی‌های عمومی

بنابر گزارش‌ها، ۴‌مورد از ۵ مرگی که در‌اثر اعمال جراحی اورژانس در آمریکا اتفاق‌می‌افتد، در ۷‌نوع از جراحی‌ها از‌جمله خارج‌کردن آپاندیس و کیسه‌ی‌صفرا روی‌می‌دهد. جراحی‌های دستگاه‌گوارش در صدر فهرست قرار‌می‌گیرند. چراکه برای این جراحی‌های اورژانس از پیش برنامه‌ریزی نشده و آمادگی مناسب به‌عمل نیامده‌است.

این جراحی‌ها عبارتند‌از: خارج‌کردن بخشی‌از روده‌ی‌کوچک یا بزرگ، عمل‌جراحی به‌منظور ترمیم خونروی یا زخم‌(Torn Ulcer)، جداسازی ارگان‌های شکمی که به یکدیگر چسبیده‌اند، خارج‌کردن آپاندیس، خارج‌کردن کیسه‌ی‌صفرا و جراحی باز شکم. این اعمال جراحی، ۸۰ درصد از عوارض ناشی‌از اورژانس‌های جراحی‌عمومی (Open-Abdominal Surgery) را تشکیل‌می‌دهند، تخصصی که در درجه‌ی اول بر مشکلات سلامت شکمی تمرکز‌می‌کند.

محققان روی ۲‌روز اعمال‌جراحی عمومی اورژانسی انجام‌شده در بیمارستان که تحت شرایط پزشکی حاد و سخت انجام گرفته بود تمرکز کردند و جراحی‌های مربوط به قلب و جراحی‌های مربوط به حوادث تروماتیک همچون تصادف اتومبیل را از تحلیل‌های خود خارج کردند. در آمریکا، هر‌ساله بیش‌از ۳میلیون تَن تحت اعمال‌جراحی عمومی اورژانس قرار‌می‌گیرند.

اعمال‌جراحی عمومی اورژانس به‌طورذاتی(Inherently) خطرناک‌تر هستند چراکه روی بیمارانی با شرایط وخیم و با برنامه‌ریزی و آمادگی قبلی بسیار ناچیز و یا اصلاً بدون آمادگی انجام می‌شود. چنین بیمارانی معمولاً دچار خونروی دستگاه‌گوارش، انسداد‌روده یا عفونت‌های شدید دستگاه گوارش می‌شوند. احتمال مرگ پس‌از عمل در افرادی‌که تحت اعمال‌جراحی اورژانس قرارمی‌گیرند به نسبت کسانی‌که همان عمل را طبق برنامه‌ای انتخابی(Elective basis) انجام می‌دهند، تا ۸مرتبه بیشتر است.
محققان با تحلیل داده‌های ‌پایگاه دولتی اطلاعات پزشکی کشور (آمریکا) که شامل بیش‌از ۴۲۱۰۰۰ بیمار بود که بین سال‌های ‌2008‌تا‌2011 تحت عمل‌جراحی عمومی اورژانس قرار‌گرفته بودند‌، به آمار کلی ۱/۲‌درصد مرگ و ۱۵‌درصد عوارض دست‌یافتند.

رزکسیون‌روده (عملی که طی آن بخشهایی‌از روده را برمی‌دارند) حتی اگر عملی انتخابی (Elective Procedure) نیز باشد، جزو عمل‌های پرخطر به‌حساب می‌آید و انجام‌دادن چنین عملی تحت شرایط اورژانس و در زمانی‌که این عمل بی‌فایده خواهد بود مگر‌اینکه هرچه سریعتر مسیر روده پاکسازی شود، به مرحله‌ای می‌رسد که عوارض جدی و پرهزینه‌ای به‌وجود‌می‌آید. از‌سوی‌دیگر، جراحی برای خارج‌کردن آپاندیس یا کیسه‌ی‌صفرا که در فهرست فوق قرار‌گرفته‌اند درصورت رعایت شرایط فوق، جزو اعمال بسیار ایمن قرار‌می‌گیرند‌. هریک از این جراحی‌ها به تعداد ۶۰۰ هزار مورد در‌سال انجام می‌شود، بنابراین هر عوارض بسیار کوچک نیز ضرب در‌این تعداد عمل تبدیل به هزینه‌ای سنگین خواهد شد. بیماران می‌توانند با مراقبت صحیح از سلامت خود ( مداوای دارویی زخم‌های گوارشی) و همچنین جستجو برای دریافت درمان‌های تخصصی در زمانی که احساس خوبی از سلامت ندارند، خطر نیازمند‌شدن به یکی از این اعمال‌جراحی اورژانس را کاهش‌دهند.

2016 April 27 JAMA Surgery

تعداد بازدید : 1119

ثبت نظر

ارسال