شماره ۱۰۷۹

عوارض و درمان پروتز قرنیه

دکتر رضا لاجوردی - چشم

عوارض و درمان پروتز قرنیه

عوارض تشکیل مامبران در پشت Device در دوسوم از بیماران اتفاق می‌افتد که سبب نقصان دید شده و با لیزر‌درمانی‌(YAG) در بیشتر موارد با موفقیت درمان می‌گردد و در‌عین‌حال گاه منجر به Corneal melting می‌شود.محققان متوجه شدند که کراتوسیت‌ها در قرنیه فعال‌شده و از محل الحاق پیوند با قرنیه به پشت Device راه پیدا‌نموده و مامبران را تشکیل می‌دهند.

برای جلوگیری از این عارضه توصیه‌می‌شود تا Back Plate این Device را با اندازه‌ی ۱/۵‌میلی‌متر بزرگتر از محل باز‌شده‌ی قرنیه انتخاب‌کنند؛ مثلاً برای ۸‌میلی‌متر Opening، ۹/۵میلی‌متر اندازه‌ی Back Plate باشد.

برای اینکه به‌آسانی بتوان آن را رد کرد از‌Viscoelastic می‌توان استفاده نمود. با این تکنیک ۱۵درصد شانس ایجاد مامبران کمتر خواهد‌شد.

عارضه‌‌ی مهمتر، گلوکوما است بخصوص در کسانی‌که چند‌بار پیوند قرنیه ناموفق بوده و راه خروج زلالیه دچار مشکلات بیشتر خواهد بود. اما در‌عین‌حال در ایجاد گلوکوم فاکتورهای متعددی دخالت دارند که به‌خوبی شناخته‌شده نیستند. اندازه‌گیری دقیق فشار‌چشم در این بیماران مشکل است. قبل‌از بکاربردن Device باید گلوکوم را با کارگزاردن Drainage valve یا با لیزر‌درمانی Cyclodestructive درمان نمود. عارضه‌ی دیگر آندوفتالمیت است.

شیوع این عارضه با پیشرفت‌هایی که در Design و درمان‌های متعاقب عمل حاصل‌شده، نقصان یافته است.

اگر ممکن‌ باشد تا کنتاکت لنزی که متعاقب عمل کار گذارده می‌شود با آنتی‌بیوتیک آمیخته (Impregnated)‌ گردد، شانس آندوفتالمیت کمتر است.

راه دیگر این است که بتوان تغییراتی در سطح Device داد که خصوصیات آنتی‌باکتریال داشته باشد.

عارضه‌ی دیگر Corneal melting است که با ایجاد سوراخ‌هایی در پشت‌Plate و استفاده از کونتاکت لنز تخفیف می‌یابد ولی در بیمارانی‌که دچار عارضه‌ی اتوایمون هستند و یا مامبران پشت Device  آنها خیلی ضخیم باشد، درمان مشکل خواهد بود.

عارضه‌ی دیگرSterile Vitritis است که شایع نیست و باکورتیزون درمانی بهبود می‌یابد.

 

تعداد بازدید : 1830

ثبت نظر

ارسال