شماره ۱۰۴۳

چگونه می‌توان یک بیهوشی و جراحی ایمن داشت؟

دکتر سودابه رئیسیان - بیهوشی

چگونه می‌توان یک بیهوشی و جراحی ایمن داشت؟

جراحی و بیهوشی از هر زمان دیگر بی‌خطرتر شده است اما بیشتر بیماران چیزی درباره‌ی مراحلی که می‌توانند برای داشتن تجربه‌ی جراحی راحت‌تر و ایمن‌تر انجام دهند نمی‌دانند.

به گفته‌ی  دکتر J.P. Abenstein رئیس انجمن بیهوشی آمریکا(ASA) یکی‌از مهمترین چیزهایی که بیمار برای داشتن عملی ایمن‌تر می‌تواند انجام دهد گفتگوی دقیق با پزشک و هوشبر قبل‌از جراحی یا هر نوع درمان است.

نتایج بررسی‌های انجام‌شده توسط ASA نشان می‌دهد که بیشتر مردم راجع به نقشی که پزشک بیهوشی در مراقبت‌های قبل، حین و پس‌از جراحی دارد و اینکه بیماران چطور می‌توانند با این متخصصان در آماده‌سازی شرایط جراحی همکاری کنند ناآگاه هستند.

دکتر Abenstein می‌گوید: بیماران می‌دانند که متخصصان بیهوشی آنها را قبل‌از جراحی به‌خواب فرو می‌برند اما راجع به مراقبت‌های پزشکی و خدماتی که ما انجام می‌دهیم اطلاعات اندکی دارند. ما همه‌ی اشخاص را ترغیب می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری راجع به اهمیت پرسش‌ها و به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی در‌مورد سبک‌زندگی، سابقه‌ی خانوادگی و حتی ترس‌هایشان در‌مورد بیهوشی و جراحی قبل‌از انجام این مراحل در اختیار ما بگذارند.

همزمان با هفته بزرگداشت متخصصان بیهوشی در سال2015 (11تا17‌ژانویه)، ASA نکات زیر را برای داشتن یک تجربه بیهوشی و جراحی ایمن‌تر پیشنهاد می‌کند.

• آگاه باشید که چه کسی شما را بیهوش خواهد کرد. تیم هوشبری شما باید توسط یک متخصص بیهوشی هدایت شود، پزشکی که تخصص او بیهوشی، درد و مراقبت‌های پزشکی بحرانی است، کسی که همراه با جراح شما و دیگر کارکنان پزشکی جهت انجام برنامه‌ی بیهوشی شما کار می‌کند. پزشک بیهوشی به اطمینان از کیفیت بالای مراقبت‌های ایمنی کمک می‌کند.

• با پزشک بیهوشی خود ملاقات کنید. برای این ملاقات اطلاعات دقیقی در‌مورد سلامت و سبک‌زندگی خود فراهم کنید زیرا شرایط ویژه پزشکی و عادات روزمره افراد می‌تواند تفاوت‌هایی ایجاد کند و دکتر بیهوشی شما می‌تواند برنامه‌ی بیهوشی را بر آن اساس تنظیم کند، آیا شما دچار دیابت، مشکلات ریوی، بیماری‌های کلیه یا آلرژی هستید؟ اکنون چه داروهایی مصرف می‌کنید؟ شامل داروهای بدون‌ نسخه و داروهای گیاهی یا طبیعی حتی سالها پیش. حتی مواردی که جزئی به‌نظر می‌رسد شاید بسیار مهم باشند. آیا شما سیگار می‌کشید؟ آیا خروپف می‌کنید، آیا تحرک شما کم است؟ چه مقدار می‌توانید پیاده‌روی کنید؟ آیا می‌ترسید؟ اگر می‌ترسید از گفتن آن واهمه نداشته باشید. ترس از جراحی و بیهوشی طبیعی است و پزشک بیهوشی شما می‌تواند اطلاعاتی به شما بدهد تا خیالتان راحت‌تر شود. احساس امنیت برای داشتن یک جراحی بی‌خطر و خوب ضروری است.  

• با ذهن آماده بیایید و هرسئوالی که در ذهنتان پیش‌آمده را بپرسید. با پرسش در‌مورد تجربه و اعتبار تیم‌پزشکی‌تان مطمئن شوید. همچنین در مورد هرکدام یا تمامی جزئیات مربوط به مراحل عمل و انجام بیهوشی پرسش کنید.

• در مورد ریکاوری خود گفتگو کنید. تیم بیهوشی پس‌از جراحی به مراقبت از شما ادامه می‌دهند. بپرسید که پس‌از جراحی چگونه درد کنترل خواهد شد و هرگونه نگرانی که در‌مورد ریکاوری، بازگشت به خانه یا امور روزمره‌ی خود دارید را مطرح نمایید.  

 

تعداد بازدید : 1624

ثبت نظر

ارسال