شماره ۱۰۳۶

سوءمصرف استـروئید در کراتیـت

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده - چشم

اولین ارزیابی بررسی استروئید درمانی در کراتیت آکانتاموبا (AK) نشان می‌دهد که مصرف این دارو قبل از تشخیص AK خیلی گسترده نبوده، اما مصرف آن در بیمار نسبتاً غیر‌شایع بسیار زیان‌آور است.

در یک برنامه‌ 196‌بیمار باتشخیصAK در بیمارستان مورفیلد لندن بین ژانویه‌ی سال۱۹۹۱ و آوریل2012 تعداد 22‌نفر آنها، از بررسی خارج و 174‌نفر باقیمانده آنالیز شدند.

نصف این بیماران یعنی 87 نفر از  استروئید موضعی قبل از تشخیص AK استفاده کرده بودند. نتایج بررسی اولیه نسبتاً رضایت‌بخش و با میزان دید 20/80 و یا کمتر بود (پس‌از شروع درمان AK).

سوراخ‌شدگی قرنیه و یا نیاز به پیوند قرنیه:

محققان استروئید را به دو‌صورت تحت بررسی قرار‌دادند یکی با آری و خیر که مغشوش‌کننده بوده و دوم دسته‌بندی بیماران به 3 گروه در ارتباط با مدت‌زمان مصرف استروئید (1تا13‌روز، 14تا30 روز و بالاتر از 30‌روز).

به هر‌کدام یک نمونه‌ی کوچک تحویل دادند ولی آنهایی‌که بیش‌از 30‌روز مصرف‌کرده بودند 8 برابر بیشتر دچار مخاطرات بینایی درمقایسه با آنهایی‌که 1تا13‌روز مصرف کرده بودند، بود.

عدم تشخیص:

مصرف خطرآفرین استروئید ناشی‌از اشکال تشخیصی اولیه AK همانند ویروس هرپس‌سیمپلکس (HSV) کراتیت بوده، در‌این مطالعه 52/3% تمام بیماران یعنی اکثریت آنها مصرف‌کننده‌ی عدسی‌تماسی بودند که با کراتیت HSV در تشخیص اولیه اشتباه شده‌است.

علائم بالینی ابتدایی‌AK بسیار متغیر و بسیار شبیه کراتیتHSV و همراه با نامنظمی اپی‌تلیالی و ضایعات دندریتی شکل (شاخه‌ای) است. گاهی ولی نه همیشه درد همراه با AK ابتدایی بود و فقدان درد سبب سوءتشخیص بوده و پزشک را به‌سمت تشخیصHSV می‌برد. مضافاً به اینکه استفاده طولانی‌مدت از عدسی‌تماسی همراه با کاهش حساسیت قرنیه به HSV نسبت داده می‌شود. فتوفوبی یا ترس از هرنور درهر 2مورد یعنی هم AK و هم در کراتیت HSV دیده می‌شود.

AK یک علت غیرمعمول کراتیت میکروبی بوده و چشم‌پزشکان عمومی به‌ندرت با آن مواجه می‌شوند. تشخیص آن غالباً منوط به روش‌های معین بوده مثل میکروسکوپ کونفوکال و PCR (واکنش زنجیره‌ای پلیمراز) که متأسفانه در‌‌هرمرکزی وجود نداشته و لذا سبب تأخیر در تشخیص بیماری می‌گردد.

دیگر موارد اثرگذار در درمان پس‌از قطعیت تشخیص، نیاز درمانی ترکیبی از داروهای ضد‌آمیب بوده که آن هم متأسفانه در مراکز کوچک وجود ندارد. چه بهتر در‌این موارد و در مواجهه با کراتیت بدون درد بیمار به فلوی قرنیه ارجاع داده شود تا باتوجه به نکات فوق نتایج زیر توصیه می‌شود:

1ـ در بیمارانی‌ که از عدسی ‌تماسی استفاده می‌کنند ضریب شک خود را به AK بالا ببریم، خصوصاً قبل از اینکه تشخیص کراتیت HSV داده شود و یا در افراد عادی که یک کراتیت مزمن دارند.

2ـ نیاز به‌ مصرف کورتیکوستروئید موضعی را تا‌زمانی‌که تشخیص احتمالی AK را قطعی نکرده‌ایم، به تأخیر اندازیم.

 Eye Net June 2014

 

 

تعداد بازدید : 1484

ثبت نظر

ارسال