شماره ۱۰۲۰

استنت وگلوکوم

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده - چشم

ترکیبی از عمل کاتاراکت و استنت میکرو‌بای‌پس هم مؤثر و هم مطمئن است. کارگذاری استنت میکروبای‌پاس درحین عمل‌جراحی کاتاراکت‌(MICS) دربیماران دچار گلوکوم زاویه‌ی باز و پسودواکسفولیشن که تحت‌درمان دارویی بوده‌اند کاملاً مؤثر‌است. دکتر نیوهان با پیگیری 12‌ماهه 29‌ چشم در 22‌ بیمار این‌کار را انجام داد.
ابزاری یک میلیمتری در داخل کانال شلم، سبب بای پاس ترابکولارمش‌ورک و لذا اصلاح جریان فیزیولوژیک زلالیه می‌شود در حین عمل هیچگونه عارضه‌یی دیده نشده است.
پیگیری6 ماهه برای 26‌ بیمار انجام و همچنین پیگیری 12ماهه برای 19‌مورد چشم انجام شد. باوجود قرارگرفتن صحیح استنت درجای خود، یک بیمار فشارچشمش کنترل نشده ومجبور به استفاده از جراحی شد.
بقیه‌ی بیماران هیچگونه دخالت جراحی دیگری نیاز پیدا نکردند و هیـــچکدام ازآنها کاهـش BCVA)VA) نداشته و کلیه‌ی چشم‌ها کاهش فشار‌چشم بدون نیاز به دارو داشتند.
درحالی‌که فشار چشم قبل‌از عمل 25/4 میلیمتر با حداقل زمانی از 1/4 تا یک‌سال داشتند بیشتربیماران فشارچشم کمتر از 16 میلیمتر داشته و دارو مصرف نمی‌کردند. گرچه جراحان با روش‌های جدید بعضی عوارض جدید را تجربه خواهند کرد با استفاده از‌این استنت درحین عمل فیکو جالب است.
بیماران دراین بررسی با میانگین سنی 73‌سال و 21‌ نفر آنها با تشخیص گلوکوم زاویه‌ی باز و8‌ نفر گلوکوم پسودواکسفولیشن داشتند. یک سوم ازچشمها عمل جراحی گلوکوم قبلی داشتند که شامل ترابکولوپلاستی آرگون لیزر (3چشم)، ترابکولارپلاستی لیزر انتخابی (3چشم)، لیزرPI ایریدوتومی(‌‌2‌چشم) وترابکولکتومی (4‌چشم) بود. قبل‌از عمل تمام چشم‌ها به‌جز یک نفر با درمان دارویی کنترل شد (بین یک تا 3 دارو) به‌طور میانگین فشارچشم به 14/8‌ میلیمتر یک هفته پس‌از جراحی و 14/5‌ سه ماه بعد و 15/2 در 6 ماه بعد بود.
داروی موضعی پس‌از جراحی قطع شد و 6 ماه بعد میزان مصرف دارو فقط 3٪ بود.
بعد‌از 6 ماه میانگین فشارچشم 10/2 میلیمتر جیوه و 77٪ چشم‌ها دارو مصرف نمی‌کردند.
اطلاعات مشابهی در پیگیری 12 ماهه به دست آمد.
دراین گروه میانگین کاهش فشارچشم از 27/1 میلمتر پیش‌از عمل به 14/6 میلیمتر یک‌ماه بعد و در حدود 16/5‌ میلیمتر 3 و6 ماه بعد بود. میزان مصرف دارو از 1/5 ماه قبل‌از عمل به ۱۵روز و 3 و 6‌ ماه رسید.
دریک سال میانگین فشارچشم 10/7 میلیمتر جیوه با یک عدد دارو بود.
می‌دانیم که گلوکوم یک بیماری مزمن بوده و امکان پیشرفت دارد و لذا تعجب‌آور نیست که با گذشت زمان اندکی فشارچشم افزایش یابد.
مهم این است که فشارچشم با داروی کمتر ازحد معمول تحت‌کنترل باشد.
قبل‌از عمل ‌BCVA 20/40 یا بهتر و فقط در 9‌مورد (31٪) بود درحالی‌که 6 ماه پس‌از جراحی 96٪ از چشم‌ها دید 20/40 یا BCVA داشته و 58٪ آنها دید 20/20 یا بهتر داشتند.

روش جراحی: دکترنیوهان تمام اعمال جراحی را با بیحسی موضعی انجام داد. یک عدد اپلیکاتور استنت یک‌بار‌مصرف استریل به‌دنبال کارگذاری‌ IOL و سپس پرکردن  اتاق قدامی با ویسکوالاستیک انجام داد.
استنت ‌از‌بین ترابکولارمش ورک به‌داخل کانال شلم با کنترل گونیوسکوپی به منظور دسترسی به  شکاف Clear Cornea که برای فیکو استفاده شده، انجام می‌شود.
برای رویت بهتر زاویه‌ی کارگذاری از ناحیه‌ی تامپورال و با کمک لنز گونیوسکوپی انجام شد.
ماساژ عروق در ناحیه‌ی خارج از زاویه‌ی اتاق سبب رنگی‌شدن کانال شلم توسط جریان‌خون و لذا رویت بهتر آن خواهد شد.

 Ophtalmology Times Oct 2012

 

تعداد بازدید : 2051

ثبت نظر

ارسال