شماره ۹۹۷

استفاده از سوتورواستیپل

دکترمراد علم پوست ـ MD,MSCI

قریب یک سوم خانم‌های باردار در ایالات متحده از روش زایمان با سزارین استفاده می‌کنند.

برای مقایسه‌ی خطرات و احتمال بروز رویدادهای ناگوار مرتبط با بسته شدن زخم بعد‌ از‌این رویه، محققان 32 خانمی را مورد بررسی قراردادند که با سوتورهای زیر جلدی در یک سمت و staple درسمت دیگر، اپیدرم بسته شده بود.
درنقاطی که لایه‌ی چربی زیر جلد بیش‌از ۲/۵ سانتی‌متر قطر داشت، از سوتورهای 910 پلی‌گلاکتین ۳/۰ (مثل vicryl) پیش‌از ترمیم اپیدرم استفاده می‌شد.
بعداز 6 ماه، خانم‌ها جوشگاه سمت استیپل را بیشتر ترجیح می‌دادند و به‌نظر یکی‌از دو جراح پلاستیک که نسبت‌به ‌روش آگاهی نداشتند نیز به‌همین منوال بود.

Obstet Gynecol 2013 Oct;122:878

از‌آنجا‌که بیماران و پزشکان بیش‌از همیشه درمورد بهبود ظاهر و زیبایی ترمیم پوستی نگران می‌شوند، ترمیم سنتی اپیدرم با سوتور ممتد یا ازهم گسیخته‌ی ساده باید دوباره مورد‌ بررسی قرارگیرد.
این نوع ترمیم‌ها روی پوست و اپیدرم ازخود جا می‌گذارند که به«اثر خط سیر» track mark معروف است.
با ترمیم زیر جلدی می‌توان ازپیدایش این آثار جلوگیری کرد ولی سایر محققان و نیز بازبینی‌کنندگان Cochrane اظهار داشته‌اند ‌که دراین روش احتمال بازشدن اندکی بیشتر است.
هنگامی‌که ترمیم‌های اپیدرمی بزرگ با حداقل سوتور زیرجلدی انجام می‌شود (یعنی وقتی لایه‌ی چربی کمتر‌از ۲/۵‌سانتی‌متر قطر دارد)، فقط سوتور زیر‌جلدی برای نگاهداری پوست درکنار هم و یک جوشگاه باریک کافی نیست و حتی نشانه‌های استیپل ازنظر زیبایی ارجح‌تر است.
به‌غیر‌از مسأله‌ی زیبایی، زمان و هزینه را نیز باید درنظر گرفت. پژوهشگران دیگری نیز چسب بافتی را با سوتورهای زیرجلدی برای بستن اپیدرم مورد مقایسه قرارداده‌اند و اظهار‌داشته‌اند که با چسب به‌طور قابل‌توجه حتی نسبت به ترمیم زیر جلدی، جراح وقت کمتری صرف می‌کند ولی هزینه‌ی استفاده از چسب زیاد است.
کارگرفتن استیپل بسیار سریع است و به ندرت به شکافتن می‌انجامد ولی هزینه‌ی زیادی دارد و دربسیاری از نقاط بدن مثل فرق سر که مو دارد ازنظر زیبایی بسیارکافی است. درنقاط مو‌دار بدن آثار مرتبط با استیپل پوست را می‌توان به‌خوبی مخفی کرد.
ازطرفی باید دید که دربستن زخــم، چســب بــافتــی تا چه‌ حد مؤثر است.
محققان چسب سیانواکریلات را دربستن انسیزیون های ماکزیلوفاسیال با چسب بافتی tissue glue مقایسه کرده‌اند.
این گروه مدت لازم برای بسته شدن، بیمارگنی همراه، رضایت بیمار وپیامد زیبایی را در 29 بیمار ارزیابی نموده‌اند.
به‌دنبال درجاگذاری مشابه سوتورهای زیرجلدی، 20زخم به‌هم نزدیک شده‌ی صورت در 14 بیمار باچسب اکتیل ـ 2 سیانواکریلات، اپیدرم بسته شد و در 15 نفر، 20 زخم با سوتور استاندارد زیرجلدی ترمیم شد.
پیامد زیبایی بعد‌از 3 ماه توسط یک جراح پلاستیک مستقل با استفاده‌از مقیاس معتبر شده ارزیابی شد.
با استفاده‌از مقیاس آنالوگ دیــداری رضایـــت بیـمار ارزشیـابی گشت.
پیامد زیبایی درجه‌بندی شده‌ی خبره و رضایت‌بیمار بعد‌از 3ماه در دو گروه بستن اپیدرم قابل‌ قیاس بود ولی به طور قابل‌توجه استفاده از چسب نسبت به سوتور زیر‌جلدی زمان کمتری لازم داشت (اندکی بیشتر‌از یک دقیقه در برابر اندکی بیش‌از 6 دقیقه).
اختلاف قابل‌توجهی درهیچ‌یک از دو روش درمورد شکافتن زخم‌ها وجود نداشت.

 J Oral Maxillofac Surg 2013 Dec. 17:2152.e1

درحال‌حاضر مقالات بسیاری به مقایسه بستن اپیدرم با چسب و بستن با سوتور پرداخته‌اند.
پارامترهای اولیه‌ی مقایسه عبارت‌از عملکرد و زیبایی‌شناسی بوده است.
نتایج بعضی بررسی‌ها حاکی از‌آن است که ممکن‌است بستن با چسب نسبت به شکافتن اندکی حساس‌تر باشد ولی دراین بررسی این چنین نبوده‌است.
ترمیم با چسب‌ جاذب است زیرا سبب ترمیم پوست می‌شود بدون آنکه اثری قابل‌رویت ازسوتور برجای گذارد و نیز بستن بدون سوتوراپیـدرمال برای بیــمار خطری ندارد.
سرعت و هزینه نیز از ملاحظات دیگر است که براساس شرایط ازجمله تکنیک عامل متفاوت است.
در درماتولوژی، چسب هنوز درگروه کوچکی از ترمیم‌ها استفاده می‌شود زیرا تصور می‌شود نمی‌توان دو لب زخم را درست به‌هم نزدیک کرد و غالباً برای زخم‌های صورت، برگرداندن لازم است.

تعداد بازدید : 1643

ثبت نظر

ارسال