شماره ۹۶۸

تـاتـو

دکترفرشاد مهدوی - جراح

تـاتـو

 

ممکن‌است شخصی که ظرف چند ساعت خالکوبی شده است احساس غرور کند اما هرگز نباید اجازه دهد که این عمل از اخذ تصمیم متفکرانه درمورد هنر دائمی تن جلوگیری کند. پیش از آنکه خالکوبی یا تاتو انجام شود، شخص باید بداند با چه چیزی درگیر می‌شود همچنین، باید مطمئن شد که آیا انجام خالکوبی، برای شخص تصمیم درستی است.
خــالکـوبـی چگـونه انجـام می‌شـود؟
خالکوبی یا تاتو یک علامت یا طرح دائمی است و با رنگیزه‌هایی که ازطریق خراش وارد لایه‌ی‌ بالایی پوست می‌کنند انجام می‌شود. گاهی هنرمند خالکوب از یک ماشین دستی استفاده می‌کند که شبیه چرخ خیاطی است و دارای یک یا چند سوزن است که پوست را کراراً سوراخ می‌کند. با هرنیش سوزن، قطره های ریز رنگ وارد پوست می‌شود. این عمل،که بدون بی‌حسی هم انجام می‌گیرد سبب بروز مقدار اندکی خونروی و بالقوه درد قابل توجه می‌گردد.
شناخت خطرات
تاتو در پوست رخنه می‌کند، یعنی که احتمال عفونت پوست و بروز سایر عوارض وجود دارد. عـوارض اختـصاصی ‌ایـن کار عبـارت است از:
واکنش‌های آلرژیگ. رنگ‌های تاتو و به ویژه رنگ‌های قرمز، سبز، زرد و آبی ممکن‌است سبب بروز واکنش‌های آلرژیک پوست شوند مثل بروز راش دارای خارش در محل انجام تاتو. حتی ممکن‌است این واکنش‌های آلرژیک چند سال بعد بروز کنند.
عفونت‌های پوست. احتمال دارد بعد از خالکوبی عفونت‌ جلدی به صورت قرمز شدن، تورم، درد و ترشح شبیه چرک دیده شود.
سایر مشکلات جلدی. گاهی در اطراف جوهر تاتو درمحل، برجستگی‌هایی موسوم به گرانولوم granuloma پدید می‌آید. همچنین ممکن‌است خالکوبی سبب پیدایش مناطق برجسته به علت رشد بیش از حد بافت جوشگاه در پوست شود که کلوئید Keloid نام دارد.
بیماری‌های خونزاد. درصورتی که تجهیزات مورد استفاده برای خالکوبی به خون عفونی افرادی که قبلاً ازآن دستگاه برای خالکوبی استفاده کرده‌اند آلوده باشد، احتمال بروز بیماری‌های‌مختلف خونزاد ازجمله کزاز، هپاتیت‌B و هپاتیت‌C وجود خواهد داشت.
عوارض MRI. به ندرت ممکن است ضمن انجام تصویر سازی تشدید مغناطیسی تاتویامیک‌آپ دائمی سبب تورم یا سوزش در منطقه‌ی خالکوبی شود. دربعضی موارد، رنگ موجود درمحل خالکوبی، در تصویر تهیه شده اختلال ایجاد می‌کند. مثل مواردی که شخص، ابرو راتاتو کرده و به MRI چشم نیازدارد.
درصورتی که نسبت به جوهر تاتو، واکنش‌‌آلرژیک به وجود آمده باشد و یا نزدیک محل خالکوبی، عفونت یا سایر مشکلات جلدی ایجاد شده باشد ممکن است به دارو یا سایر روش‌های درمان از جمله برداشتن احتمالی تاتو نیاز باشد.
اطمینان ازآمادگی
پیش از انجام خالکوبی، شخص باید ازخود سوال کند که آیا واقعاً می‌خواهد ازاین هنر به صورت دائمی بهره ببرد. اگر شخص در این مورد اطمینان کافی نداشته باشد و یا نگران باشد که روزی ازانجام این کار تأسف خواهد خورد، باید مدتی بیشتر درانجام آن بیندیشد. نباید اجازه داد فکر انجام خالکوبی سبب فشار شود و نیز در صورتی که شخص زیر تأثیر الکل یا دارو است نباید خالکوبی کند.
 درصورتی که تصمیم به انجام تاتو باشد، باید بادقت محل انجام تاتو در بدن را انتخاب کرد. باید در نظر داشت که آیا باید خالکوبی درمعرض دید باشد یا لازم است زیرلباس پنهان باشد. همچنین باید به خاطر داشت که افزایش وزن، ازجمله افزایش وزن بارداری ممکن است سبب تغییر شکل تاتو یا تغییرظاهر آن شود.
تأکید براحتیاطات ایمنی
برای اطمینان ازانجام ایمن‌خالکوبی، باید به سوالات زیر پاسخ گفت:
چه کسی خالکوبی می‌کند؟ هرگز شخص نباید تلاش کند که خود خالکوبی را انجام دهد یا برای این کار از دوست بی‌تجربه‌ی ‌خود کمک بگیرد. برای این کار باید  به جایی رفت که ازاین نظر معروف باشد و کارمندان مجربی هم داشته باشد.
استفاده از دستکش. برای انجام هربارخالکوبی، استاد خالکوب باید دســـت‌های خـــود را بشویــد و از دستکــش محافـــظ تـــازه استفاده نمایـد.
استفاده از تجهیزات مناسب. برای هر شخص باید سوزن و لوله‌های یک بار مصرف استفاده شود و نیز از رنگ‌های خالکوبی نباید قبلاً استفاده شده باشد.
استریل کردن وسایل. برای استریل کردن وسایلی که یک بار مصرف نیستند باید درفاصله‌ی هرخالکوبی با دستگاه استریل سازی (اتوکلاو) استریل شود و نیز وسایلی که قابل استریل شدن نیست باید پس ازهر بار استفاده با محلول ضد عفونی‌کننده‌ی تجارتی یا بلیچ ضدعفونی شود.
مراقبت ازمحل خالکوبی
نحوه‌ی مراقبت از خالکوبی جدید به  نوع ووسعت کار انجام شده بستگی دارد. اما به طور مشخص لازم است که:
برداشتن بانداژ بعداز 24 ساعت. ضمن ترمیم باید روی پوست خالکوبی شده پماد آنتی‌بیوتیک گذاشت.
 استفاده از مرطوب کننده. باید چند بار در روز ازمرطوب کننده‌های ملایم روی محل خالکــوبـی استفاده شود.
پرهیز ازآفتاب. حداقل باید به مدت چند هفته به محل خالکوبی آفتاب نتابد.
پرهیز از شنا. ضمن ترمیم محل سوراخ شــدن نبایــد بـه آب نزدیک شـد.
دقت در لباس پوشیدن. لباسی که روی محل خالکوبی بچسبد نباید پوشید.
دو هفته فرصت برای ترمیم. دلمه روی محل خالکوبی را نباید برداشت. این کار سبب افزایش احتمال عفونت شده و به طرح تاتو آسیـب رسانـده و بـاعث ایجــاد جوشگاه می‌شود.
اگر تصور شود ممکن‌است تاتو عفونی شده باشد و درمورد عدم ترمیم خالکوبی نگرانی وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه کرد.  اگر میل به برداشتن تاتو وجود داشته باشد در مورد  استفاده از جراحی لیزر یا سایر گزینه‌های برداشت خالکوبی با متخصص پوست مشورت شود.

 

 

تعداد بازدید : 2942

ثبت نظر

ارسال