شماره ۹۶۱

درس‌هایی‌از‌‌پرونده‌های نظام پزشکی

درس‌هایی‌از‌‌پرونده‌های نظام پزشکی

دکترمهدی حفیظی - جراح

یکی از پانل‌های کنگره‌ی‌ جامعه‌ی جراحان که مورد توجه قرارگرفت و نکات آموزنده‌یی را مطرح کرد، درس‌هایی از پرونده‌ی‌ شکایت در نظام‌پزشکی بود.
تعدادی از پرونده‌ها که حاوی نکات آموزنده و مورد استفاده‌ی همکاران بود بررسی شد و از این میان بعضی از آنها مطرح می‌شود، باشد که با توجه به آنها، اشتباهات کاهش یافته، بهترین درمان انجام و از شکایات نیز کاسته شود. باید توجه داشت همواره هدف پزشک درمان درست و رضایت بیماران است و هر نوع عارضه علاوه بر نارضایتی بیمار سبب ناراحتی پزشک نیز خواهد شد.
هدف از بررسی پرونده‌ها ، در اینجا فقط ذکر نکات آموزنده است که می‌تواند به بیمار و هم به پزشک در روند بهبود بیمار کمکهای ارزنده‌ بنماید و همواره حرمت پزشکی که هدفش بهترین درمان است حفظ شود.
 دراینجا به دو مورد اشاره می‌شود:
 مورد اول: بیمار 45 ساله جهت درمان اوانتراسیون جدار شکم به یکی از همکاران مراجعه می‌کند. درشرح حال بیمار از معاینه‌ی دستگاه‌های بدن ذکری به عمل نیامده، فقط اشاره شده است که بیمار روزی 15 نخ سیگار می‌کشیده است. در پرونده‌ نکته‌ی دیگری ذکر نشده است. بیمار مورد عمل جراحی آبدومینوپلاستی و abdominopcasty قرار می‌گیرد دو روز بعد ازعمل به طور ناگهانی فوت می‌کند. شاکی اظهار می‌دارد که جراح عمل جراحی را خیلی ساده عنوان کرده و هیچ  عارضه‌ی‌ احتمالی را ذکر نکرده است. در رضایت نامه نیز احتمال عوارض گوشزد نشده است. در پرونده‌‌، مشاوره‌ی قلـب نیز وجـود نداشته است.
پرونده توسط چند کارشناس بررسی و قصور تأیید شده است.
دلائل قصور: رضایت عمل و احتمال بهبود عوارض از بیمار ارائه نشده است مشاوره‌ی قلب و پرو‌فیلاکسی جهت احتمال بروز عوارضی، به خصوص آمبولی گرفته نشده‌است.
تشخیص و نکات آموزنده: درشرح حال نکات مهم معاینه‌ی بالینی، سابقه‌ی‌ بیماری باید ذکر شود مشاوره‌ی قلب از سن چهل به بالا و در بیمارانی که سابقه‌ی‌ بیماری قلبی دارند باید انجام شود، در بیماران چاق وآنها که باید چند روز بستری شوند و بیم ترومبوآمبولی درکار است باید اقدامات پروفیلاکتیک (هپارین....) انجام شود. نکته‌ی مهم و دیگر اینکه هیچ عمل جراحی  را نباید ساده تلقی کرد.
 مورد دوم:  بیماری مورد عمل جراحی ماموپلاستی و ساکشن قرار می‌گیرد روز بعد بدون آنکه به‌بیمار هشدار داده شود که ممکن است عوارضی به وجود آید و یا اگر عارضه بروز نکرد چه کار باید انجام دهد مرخص می‌شود. در مدت زمان کوتاه بعد از ترخیص دچار تنگی می‌شود. به پزشک خود دسترسی پیدا نمی‌کند و به بیمارستان دیگر مراجعه و به علت آمبولی ریه دچار عوارض می‌شود.
نکات آموزنده:
۱) در این بیمار نیز مثل بیمار قبل درهر عملی به خصوص در افراد چاق که احتمال آمبولی درکار است باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.
(Low Molocular Weight Heparin)
2) پزشک قبل از ترخیص، باید دستور‌های لازم را داده و احتمال عوارض را گوشزد کند و بیمار موقعی ترخیص شود که علائم حیاتی او ثابـت و رضایت‌بخش باشد.
۳) از همه مهمتر در صورت بروز ناراحتی، بیمار و اطرافیان او بتوانند با پزشک خود تماس حاصل کنند (دسترسی به منشی بیمارستان، مطب وحتی موبایل).
در دسترس بودن پزشک و اقدامات اولیه‌ی ضروری چه بسا که در بهبود ونجات بیمار می‌تواند مؤثر باشد و از شکایات بکاهد.

 

تعداد بازدید : 1460

ثبت نظر

ارسال