شماره ۹۵۱

تاتو وجراحی پلاستیک

تاتو وجراحی پلاستیک

دکتر مجتبی کلینی - جراح

یکی ازمشکلات جراحانی که درزمینه‌ی زیبایی و پلاستیک کار می‌کنند انتخاب بیمار است. چه بسا کارهای ارزشمند و بزرگی درزمینه‌ی زیبایی یا بازسازی برای برخی ازبیماران انجام می‌گیرد ولی بیمار بدون توجه به آنها، کار پزشک خود را زیر سوال می‌برد و درنهایت از نتیجه‌ی عمل ابزار نارضایتی می‌کند وسرانجام متوجه می‌شویم که بیمار از قبل مشکل روحی و روانی (وسواس) داشته است. چنین بیماریست که به گفته‌ی سعدی«تو را می‌برد تا به دوزخ دهد»!
 همکاران تجربه و معیارهای زیادی برای انتخاب مریض بی‌دردسر دارند، بااین حال گاهی در دام چنین افرادی گرفتار می‌شوند. لذا مایلم نکاتی چند ازتجارب حقیر دراختیار همکاران قرارگیرد و این عوامل خطرزا را درنظر بگیرند:
1ـ بیماری که ازشما زیاد تعریف می‌کند به قیمت بدگویی از دیگر همکاران
2ـ بیمارانی که ازنظراجتماعی ـ اقتصادی زیر خط استاندارد می‌باشند.
(m(Low Socio-economic class
3ـ بیمارانی که هزینه‌ی عمل خود را به  سختی فراهم کرده‌اند و احیاناً با فروش طلا و زیورآلات خود و یا گرفتن وام تمایل به انجام عمل دارند.
4ـ بیمارانی که کرند ولی زیاد صحبت می‌کنند.یعنی وقتی شما صحبت می‌کنید فقط باز و بسته شدن دهان شما را می‌بینند واصلاً به توضیحات و صحبت‌های شما گوش نمی‌دهند وفقط منتظرند تاحرف شما تمام شود و حرف خودشان را بزنند.
5ـ بیمارانی که ساکت و کم حرف به نظر می‌رسند وسوالات شما را کوتاه پاسخ می‌دهند و شما هرچه تلاش می‌کنید او و خواسته‌هایش را بشناسید به نتیجه‌ نمی‌رسید.
6ـ بیمارانی که مرتب وسط حرف شما می‌پرند وکلام شما را قطع می‌کنند.
 7ـ بیمارانی که قبل ازعمل چندین نوبت با همراهان مختلف به شما مراجعه می‌کنند و مرتب ازکم وکیف عمل ونتیجه‌‌ی نهایی سوال می‌کنند.
8ـ بیمارانی که مدتهاست می‌خواهند عملی انجام دهند و به پزشکان زیادی مراجعه کرده‌اند و این بار به سراغ شما آمده‌اند.
9ـ بیمارانی که به توصیه‌ی دیگران برای عمل آمده‌اند نه به خواست خودشان.
10ـ بیمارانی که از نظر شکل ظاهری و قیافه زیبا نیستند وفکر می‌کنند با این عمل اتفاق معجزه‌آسایی در وضع ظاهری آنها می‌افتد و چون به اندازه‌ی‌ مورد انتظارشان زیبا نمی‌شوند شما را مقصر تمام زشتی‌ها و ناکامی‌هایشان می‌دانند. لذا به آنها توصیه کنید که شما فقط به اندازه‌ی همین عمل زیبا می‌شوید و نه بیشتر.
11ـ بیمارانی که شما را نمی‌شناسند و اولین بار از روی تبلیغات و آگهی‌ها به شما مراجعه می‌کنند و نه شما از او و نه بیمار از شما شناسایی کاملی ندارد. درعوض بیمارانی که ازقبل شما رامی‌شناسند یا شما چند تن ازبستگان آنها را عمل کرده‌اید کاندیدای خوبی هستند.
12ـ بیمارانی که درجاهای مختلف بدن به خصوص ابروها چندین‌بار تاتو کرده‌اند ولی طی مدت کوتاهی مرتب جای آنها را عوض کرده‌اند و درنهایت خط نازکی از ابرو (بدون مو) و به سمت بالا از آنها به جای مانده است. آنها تصور می‌کنند اعمال جراحی درنقاط مختلف بدن هم به همین سادگی عوض کردن محل تاتو است، لذا مرتب به دنبال تنوع و دگرگونی هستند.
 شایان ذکر است این مطلب طی یک بررسی 5 ساله retrospective ازبین بیماران پرخطر برای اینجانب محقق شده است.

 هردم از روی تو نقشی زندم راه خیال

                               باکه گویم که درین پرده چه‌ها می‌بینم

حافظ

تعداد بازدید : 1992

ثبت نظر

ارسال