شماره ۱۰۶۷

یافتن یک ژن جدید در سرطان پروستات

دکترسیدرضا اعرابی - اورولوژیست

 

با ترسیم یک تصویر، مولکولی جدید که اولین تصویر کامل از بیماری چند‌کانونی لوکالیزه‌ی پروستات را به‌دست‌می‌دهد‌، محققان زیرگروه ژنی(gene subgroup) جدید محرک آن را کشف‌کردند.

به‌رغم آسیب‌شناسی یکسان در زیر میکروسکوپ، سرطان‌پروستات می‌تواند در هر‌مردی متفاوت از دیگری باشد و همچنین یک فرد می‌تواند  در پروستات خود چندین نوع تومور(Multiple tumor type)، متفاوت داشته باشد.

این انواع زیر‌مجموعه‌ها ممکن‌است در تعیین پاسخ به جراحی یا رادیوتراپی در بین بیماران مهم باشند.

این بررسی شامل طبقه‌بندی مولکولی ۷۴‌بیمار دارای تومورهای با امتیازبندی (scoring) یک تا هفت گلیسون بودند.

گلیسون (Gleason) یک سیستم طبقه‌بندی مورد استفاده برای ارزیابی میزان تهاجم و بدخیمی تومورهای پروستات است. از‌بین اینها، تعیین توالی کل ژنوم (whole genome sequencing) بر ۲۳نمونه‌ی چند توموری از پنج بیمار که پروستات آنها در عمل‌جراحی براشته شده بود، صورت گرفت؛ محققان پس‌از تجزیه و تحلیل دقیق ژنتیکی هریک از‌کانون‌های سرطانی در هرپروستات، توانستند مشخص کنند که حتی سرطان‌های هر اندازه کوچک نیز می‌توانند دربردارنده‌ی سلول‌های مهاجم باشند که قادرند پیش‌آگهی بیمار را تغییردهند و امتیازبندی بالایی در درجه‌ی تهاجم (aggression score) را به خود اختصاص دهند. جزئیات بیشتر تحقیق مشخص‌نمود که دو عضو از خانواده‌ی ژن سرطانMYC در پیشرفت (گسترش) این بیماری نقش دارند و اینکه یک مورد از آنها به‌نام «C-MYC» عامل ایجاد بیماری مهاجم بوده و عضو دیگر این خانواده یعنی‌«L-MYC» قبلاً به‌عنوان عامل دخیل در سرطان ریه و سایر سرطان‌ها شناخته شده‌بود.

کشف یک ژن سرطان‌زای جدید در پروستات، مسیر جدیدی پیش‌روی محققان قرار‌می‌دهد تا بیولوژی بیماری را کشف‌کنند و درمان‌های بهتری را ارائه دهند.

جهش‌ها در سرطان‌پروستات ازنظر فضایی(spatially) در مناطق مختلف تومور متفاوتند.

این بررسی به توسعه‌ی آزمایش‌های تشخیصی جدیدی کمک می‌نماید که به بهبود درمان می‌انجامد تا درمان اختصاصی برای هر بیمار به طور جداگانه و هرچه شخصی‌تر در نظر گرفته شود (further personalized).

درحدود نیمی‌از بیماران مبتلا به سرطان‌پروستات، دارای جهش C-MYC‌یا‌L-MYC هستند اما هرگز هر‌دو جهش را توأم  نداشتند. یافته‌های این بررسی حاکی از آن است که محققان در‌حال نزدیک‌تر‌شدن به درجه‌بندی ژنی سرطان‌پروستات هستند که هنگام تشخیص میزان مهاجم بودن بیماری بر‌حسب خطر رشد و گسترش بیماری به خارج از غده‌ی‌پروستات و سهولت بخشیدن به تصمیم‌گیری برای درمان اختصاصی‌تر برای هربیمار می‌باشند.

در دسامبـر۲۰۱۴ یک بررسی دراز‌مدت در مجله‌ی (lancet oncology) به‌چاپ رسید که طبق  نتایج آن، با انجام تست‌های ژنتیکی جدید، می‌توان سرطان‌هایی از پروستات که پس‌از درمان‌های لوکالیزه‌شده مثل جراحی و رادیوتراپی عود می‌کنند را از‌ قبل مشخص نمود.

 

تعداد بازدید : 1505

ثبت نظر

ارسال