شماره ۱۰۱۴

رنگ‌مو وسرطان مثانه

دکتر جواد سنادی‌زاده - اورولوژیست

رنگ‌مو وسرطان مثانه

طی یک بررسی تازه‌که در 9 ژوئن 2014 همزمان در دو نشریه‌ی BMJ و Occupational & Environ mental Medicine انتشار یافته است کثرت استفاده از رنگ مو و مش با افزایش میزان کارسینوژن‌ها در خون آرایشگران پیوند داده شده‌است. نتایج بررسی‌های پیشین حاکی از‌آن بود که در آرایشگران خطر مفرط بروز سرطان مثانه دیده می‌شود. پژوهشگران معتقدند که این افزایش مفرط خطر ناشی‌از تماس با آمین‌های معطر کارسینوژنیک موجود دربعضی رنگ‌موها است. البته این مسأله با افزایش احتمال بروز لنفوم غیر‌هوجکینی و لــوسمی هم مربوط است.
این مواد کارسینوژن در 89٪ رنگ‌های تجاری دردهه‌ی‌1970 وجود داشته ولی بعدها به‌علت تصویب قانون محدودیت از فرمول رنگ‌مو برداشته شده است.
 اما نتایج بررسی‌ها در ایالات متحده و غربالگری درمورد این مواد تحریم شده در فرآورده‌های تجاری رنگ‌مو در ترکیه حاکی‌از وجود مقادیری از این آمین‌های معطر کارسینوژن در مــحصولات رنگ مو است.
در‌این بررسی تازه، پژوهشگران بخش طب شغلی ومحیطی لوند در سوئد می‌خواستند تماس درازمدت با آمین‌های معطر مشکوک به کارسینوژن را درآرایشگران اندازه‌گیری کنند. برای انجام این کار، نمونه‌ی خون 295‌نفر خانم آرایشگر را سنجیدند که 29نفرشان درسال گذشته به‌طور منظم از رنگ‌مو استفاده می‌کردند و 60 نفر از  رنگ‌مو استفاده نکرده بودند. همچنین، پژوهشگران داده‌های مربوط به شرکت کنندگان سایر مشاغل، تفریحات و شیوه‌ی زندگی‌را جمع کردند که ممکن بود بر نتایج تأثیر گذارد.
مصنفان تصمیم‌ گرفتند از تعداد بیشتری آرایشگر نسبت به سایر مشاغل استفاده کنند زیرا می‌خواستند ارتباط میان دوز عکس‌العمل را بیابند که به گروه نمونه‌‌ی بیشتری نیاز دارد.
در‌مجموع، میزان آمین‌های معطر در‌این سه گروه به‌طور قابل‌توجه اختلافی نداشت. اما میزان هفتگی آمین‌های معطر موسوم به تولوئیدینo وm با تعداد دفعات رنگ‌کردن موی روشن دائمی برای مشتریان ارتباط داشت. می‌دانیم تولوئیدین‌ها toluidine کارسینوژنیک هستند. همچنین استفاده از فرآورده‌های موج‌‌دادن به مو با غلظت بالاتر تولوئیدین‌o هــمراه بود که تاحدی دور از انتظار می‌نمود.
پژوهشگران متوجه شدند که یافته‌های اخیر مبنی بر افزایش سرطان‌مثانه در کارگران کارخانه‌های ساخت مواد‌شیمیایی با تولوئیدین‌‌o ارتباط دارد.
با‌توجه به یافته‌های بررسی، مصنفان حدس می‌زنند که مواد تشکیل دهنده‌ی رنگ‌مو و فرآورده‌های رنگ‌کردن دائمی مو را باید آنالیز نمود تا مشخص شود آیا باز هم ممکن‌است این فرآورده‌ها سبب تماس انسان با مواد کارسینوژن شوند.
طی یک بررسی که در ترکیه انجام شده، 54 رنگ‌موی دائمی آنالیز‌شده و مشخص شده‌است که غلظت تولوئیدین‌o دائمی در رنگ‌موی زرد تیره‌ی دائمی، 100برابر بیشتر و تا 500 برابر قوی‌تر از رنگ‌های موی سیاه است. این امر نشان می‌دهد که میان فرآورده‌ها تنوع زیادتری موجود است و باید غلظت این ماده در فرآورده‌های رنگ‌مو کاهش یابد. ضمنا توصیه می‌شود آرایشگران برای رنگ‌کردن موها از دستکش استفاده کنند و برای انجام کارهایی که نمی‌توانند از دستکش استفاده کنند مثل کوتاه‌کردن مو، این کار را پیش از رنگ‌زدن انجام دهند.

 

تعداد بازدید : 1456

ثبت نظر

ارسال