شماره ۹۹۵

سرطان پروستات، رادیوتراپی و هورمون

دکتر جواد سنادی‌زاده - اورولوژیست

دریک کنفرانس بین‌المللی که درژانویه‌ی2014 به‌همت انجمن انکولوژی بالینی آمریکا(ASCO) در سانفرانسیسکو برگزار شده بود پژوهشگران سرطان دانشگاه اوسلودرنروژ اعلام کردند درمان ترکیبی سرطان پروستات نرخ مرگ‌و‌میر ناشی ازاین بیماری را تا بیش ازنصف تقلیل می‌دهد. گزارش این بررسی درنشریه‌یDagens Medisin به چاپ رسیده است.
با افزودن رادیوتراپی به درمان استاندارد هورمونی علیه سرطان پروستات نرخ بقای‌10‌تا‌15‌ساله‌ی مردان مبتلا به سرطان پروستات بیش‌از دو برابر می‌شود. این نتیجه‌، حاصل یک بررسی پیگیری دراز‌مدت است که دربیمارستان دانشگاهی اسلو در نروژ انجام شده است.
زمانی که این بررسی در 1996 آغاز شد، درمان استاندارد تنها شامل درمان با هورمون بود اما با این کارآزمایی ثابت‌شد که افزودن رادیوتراپی به درمان اساساً سبب تقویت بقای حیات درازمدت بیمار می‌شود.
این درمان ترکیبی نرخ بقای حیات 10‌ساله را دو برابر می‌کند و مؤید آن است که ازاین رویکرد باید به‌عنوان گزینه‌ی استاندارد برای مردان دچار این نوع سرطان پروستات استفاده کرد که انتظار دارند دست‌کم10سال دیگر زنده باشند.
درمجموع، تعداد 875 بیمار مرد اهل نروژ، سوئد و دانمارک در این بررسی شرکت داشتند. ازاین عده، 653 شرکت‌کننده اهل نروژ بودند.
• ازمیان 439‌مردی که فقط تحت‌درمان با هورمون قرارگرفتند، تعداد 118‌نفر در اثر سرطان پروستات درگذشتند.
• از میان 436‌نفری که ازدرمان ترکیبی استفاده کردند 45‌نفر به‌علت سرطان درگذشتند.
• دربیمارانی که فقط با هورمون درمان شده بودند نرخ مرگ و میر 10 و 15 ساله به ترتیب برابر 18/9 و 30/7٪ بودند.
• ازمیان افرادی که ازدرمان ترکیبی استفاده کرده‌ بودند این ارقام به ترتیب به 8/3 و 12/4٪ رسید.
ارقامی که دراین کنفرانس عرضه‌شد درواقع ارقام پیگیری بررسی قبلی بود که به سال 2009 در نشریه‌ی Lancet انتشار یافته بود.

 

 

تعداد بازدید : 1314

ثبت نظر

ارسال