شماره ۹۹۱

‎هسته انگور و پروستات

دکتر جواد سنادی‌زاده - اورولوژیست

‎هسته انگور و پروستات

نتایج پژوهش جدید حاکی ازآن است که ترکیب موجود در عصاره‌ی هسته‌ی‌انگور در قتل یاخته‌های سرطان پروستات مؤثر است. بررسی‌انجام شده دراین مورد در شماره‌ی دسامبر نشریه‌ی Nutrition and Cancer انتشار یافته است.

محققان مرکز سرطان دانشگاه کلرادو عصاره‌ی هسته‌ی انگور (GSE) را از نظر خواص ضدسرطانی و مصرف آن در 10سال اخیر مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را آنالیز کرده‌اند.
با‌وجودی‌که نتایج پژوهش قبلی این گروه ثابت کرده بود که این عصاره علیه یاخته‌های سرطانی مؤثر است و نحوه‌ی کارش مشخص شده بود ولی معلوم نبود کدام عنصر GSE سبب ایجاد این آثار می‌شود. ترکیب طبیعی GSE آمیزه‌یی مرکب از پلی‌فنل‌ها است، اما تاکنون نسبت به آن جزء فعال زیست شناسیک GSE که بر یاخته‌های سرطانی تأثیر دارد آگاهی وجود نداشته است.
در‌این بررسی جدید، اما، پژوهشگران کشف کرده‌اند که یک جزء GSE موسوم به B2G2 علیه یاخته‌های سرطانی بسیار فعال است. اما اظهار داشته‌اند که جداکردن این ترکیب از GSE بسیار پر هزینه است و وقت زیادی لازم دارد که خود سبب توقف تجارب دیگر با استفاده از این جریان می‌شود.
به‌این‌جهت، این گروه تصمیم گرفتند به جای تهیه‌ی B2G2 از GSE آن را سنتز کنند. در بررسی انتشار یافته جزئیات نحوه‌ی سنتزکردن یک گرم از ترکیب ذکرشده که بسیار سریـع از به‌دست آوردن این ترکیب از GSE بــوده‌است و ایــن روش نیــز بسیار پرهزینه بوده‌است.
در‌گذشته، همین گروه فعالیت ضدسرطانی مشابه عصاره‌ی هسته‌ی‌انگور را ثابت‌ کرده بود ولی اکنون مشخص است که فعال‌ترین جزء زیست شناسیک این ترکیب B2G2 است که می‌توان آن را به مقادیری سنتز کرد تا بتوان مشروح مکانیسم مرگ در یاخته‌های سرطانی را بررسی نمود.
به‌عنوان بخشی‌از بررسی، این گروه پژوهشی ترکیب سنتز شده‌ی B2G2 را بر یاخته‌های سرطان پروستات انسان تأثیر داده و آزمودند. مشخص شد این ترکیب سبب القای مرگ سلول سرطانی یا آپوپتوز می‌گردد ولی به‌‌معنای آن است که انسان به درک آثار احتمالی و مکانیسم اجزای فعــال GSE که علیه یاختـه‌های سرطانــی مؤثــرند نزدیکتر شده‌است.
جداکردن و سنتز B2G2 گامی مهم است زیرا اکنون به توان انجام تجارب بیشتر با ترکیب خالص نائل آمده‌است. این بررسی که هنوز هم در آزمایشگاه ادامه دارد، بر درک انسان در مورد مکانیسم اثر B2G2 افزوده و به انجام بررسی‌های پیش بالینی و بالینی در آینده کمک خواهد کرد.
آثار مثبت ترکیبات انگور علیه سرطان در نتایج سایر پژوهش‌ها نیز گزارش شده‌است.
در اوایل سال جاری طی یک بررسی گزارش شده بود که رسوراترول، ترکیب موجود در پوست انگور و شراب قرمز در درمان بعضی سرطان‌ها مؤثر است و نتیجه‌ی یک بررسی دیگر حاکی از آن بود که عصاره‌ی هسته‌ی انگور در درمان سرطان کولورکتال نافع است.

 

 

 

تعداد بازدید : 2249

ثبت نظر

ارسال