شماره ۹۸۹

التهاب در بیوپسی پروستات

دکتر جواد سنادی‌زاده - اورولوژیست

پژوهشگران می‌گویند مردانی که در بیوپسی‌های آغازین پروستات دارای شناسه‌های التهاب هستند احتمال تشخیص سرطان پروستات در بیوپسی‌های آینده کاهش می‌یابد.

نتایج این بررسی در شماره‌ی 9‌دسامبر 2013 نشریه‌ی Cancer به چاپ رسیده است. محققان دانشگاه نیویورک که این بررسی را انجام داده‌اند گفته‌اند که یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است که چون التهاب «ارزش پیشگویی‌کننده دارد باید به‌طور منظم در بیوپسی‌های پروستات گزارش شود».
ارتباط میان التهاب و سرطان پروستات مورد اختلاف‌نظر بوده است. نتایج بررسی‌های پیشین نیز حاکی از آن بود که التهاب پروستات با پایین بودن احتمال سرطان همراه بوده‌است ولی نتایج سایر پژوهش‌ها حاکی از‌آن بود که روش‌های درمانی مقابله با ارتباط پروستات از احتمال سرطان می‌کاهد.
برای بررسی بیشتر این مسأله، گروه پژوهش، داده‌های 6238مرد 50 تا 75ساله را مورد ارزیابی قرار دادند. تمامی این مردان قبلاً بیوپسی پروستات شده بودند که منفی بود و حاکی از آنکه شناسه‌ی سرطان پروستات وجود ندارد. ۲‌و‌4سال بعد بیوپسی‌های دیگری انجام شد. آزمون آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) انجام شد و میزان آن در تمام مردان میان 2/5 تا 10نانوگرم در میلی‌لیتر بود.
از آنالیز انجام شده، این یافته‌ به‌دست آمد که التهاب حاد در بیوپسی‌های شروع بررسی در مردان جوانتری دیده شد که تراز PSA‌ی پائین‌تر و پروستات کوچکتر داشتند در مردانی که سالمندتر بوده و پروستات بزرگتر داشتند احتمال التهاب مزمن بیشتر بود.
در بیوپسی انجام شده‌ی 2‌سال بعد، در 900 نفر(14٪) سرطان پروستات گزارش شد. پژوهشگران دریافته‌اند درمردانی که درابتدا دچار التهاب حاد بودند احتمال ایجاد سرطان پروستات 25٪ کمتر بوده است حال آنکه درمردان دچار التهاب مزمن، این احتمال 35٪ پایین‌تر بود.
 در بیوپسی‌هایی که 4‌سال بعد تهیه شد آشکار گشت که فقط التهاب حاد با احتمال کمتر سرطان پروستات همراه است. پژوهشگران این فرضیه را مطرح کرده‌اند که ممکن است التهاب با احتمال کمتر سرطان پروستات همراه باشد زیرا  التهاب به عنوان بخشی ازپاسخ ایمنی وقتی بروز می‌کند که بدن یاخته‌های بدخیم را به‌عنوان عوامل خارجی می‌بیند و ممکن‌است بدن یاخته‌ها را پیش‌از آنکه به تومور تبدیل شوند حذف می‌کند. پژوهشگران گفته‌اند اگر این مورد درست باشد، احتمال دارد پایش و متعادل ساختن التهاب و پاسخ ایمنی بدن در پیشگیری و درمان سرطان پروستات دخیل باشد.
با‌توجه به ارزش پیش‌آگهی التهاب و نوع وخامت آن، باید به‌طور معمول وجود التهاب در بیوپسی‌های پروستات گزارش شود.
همچنین احتمال دارد بیماران دچار التهاب در بیوپسی اولیه در مقایسه با بیماران بدون التهاب در بیوپسی اولیه، با‌توجه به آنکه احتمال تشخیص بعدی سرطان پائین‌تر بوده است به‌طور متفاوت پیگیری شده باشند.
پیش‌از این گزارش شده بود در مردان مبتلا به سرطانی که از رژیم کم‌چربی همراه مکمل روغن‌ماهی استفاده می‌کنند سرعت پیشرفت سرطان کاهش می‌یابد.

 

تعداد بازدید : 1414

ثبت نظر

ارسال