شماره ۹۸۶

مثانه بیش‌فعال و تحریک عصبی

پزشکی امروز

مثانه بیش‌فعال و تحریک عصبی

نتایج سه سال پژوهش نشان‌داده است که تحریک عصب nerve stimulation برای مثانه‌ی بیش‌فعال overactive oladder (باکوته‌نوشت‌OAB) نافع است.

 نتایج پژوهش‌در‌سیستم سلامت Beaumont حاکی از‌آن است که نشانه‌های مثانه‌ی بیش‌فعال درآن عده‌یی کاهش یافته‌است که تحریک عصب درشت نئی شده‌اند. این نتایج سه ساله در شماره‌ی ژوئن Joural of Urology به چاپ رسیده و نشان می‌دهد بیماران دچار تکرر ادرار، اضطرار و ریــزش غیــر ارادی ادرار به‌طور قابــل تــوجه ازنظــر نشانه بهبود یافتند.
تحریک عصب درشت نئی Tibial، رویه‌یی بی درد است و درمؤسسات سرپایی انجام می‌شود. در‌این رویه یک الکترود نازک سوزنی را وارد قوزک، نزدیک عصب تیبیال می‌کنند. این سوزن‌تکانه‌های الکتریکی را ازیک استیمولاتور کوچک به اعصاب طناب نخاعی انتقال می‌دهد که کار کنترل وظیــفه‌ی کف‌لگــن را برعهده دارند.
در‌این بررسی 29‌بیمار شرکت داشتند که درآغاز به 12‌هفته درمان سیستم تورومدولاسیون برای OAB پاسخ گفته بودند. شرکت‌کنندگان در بررسی به‌مدت 3‌سال پیگیری شدند.
شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط هر‌ماه ازیک درمان عصب تیبیال استفاده می‌‌کردند. بعد از 14 هفته درمان، در 77٪ بیماران بهبودی متوسط تا مشخص نشانه‌های OAB دیده شد.
درآن عده که در بررسی‌شرکت کرده بودند، دفعات دفع ادرار روزانه حدود 30٪ کاهش یافته بود یا از 12‌به 8/7 رسیده بود و موارد شبانه نیز حدود 40٪ یا از 2/7‌ به 1/7 رسیده بود و رخدادهای بی‌اختیاری اضطـرار روزانـه تــا 100٪ کـاهش یافتـه بود.
طبق آمار بنیاد تیمار اورولوژی آمریکا، قریب‌به 33‌میلیون آمریکایی دچار OAB هستند. اما تعداد افرادی که دچارOAB هستند بسیار زیادتر است زیرا بسیاری از افراد دچار این حالت به پزشک رجوع نمی‌کنند  و نسبت‌به درمان‌های موجود آگاهی ندارند.
نتایج این بررسی ثابت می‌کند که با‌درمان جدید، نشانه‌ها در بیماران دچار OAB کمتر است و می‌توانند بدون دغدغه و دلشوره فعالیت‌های روزانه‌ی خود را انجام دهند.

 

 

تعداد بازدید : 1624

ثبت نظر

ارسال