شماره ۹۶۴

ورزش و سنگ کلیه

ورزش و  سنگ کلیه

دکترجواد سنادی‌زاده - اورولوژیست

انجام نرمش ازاحتمال سنگ کلیه درخانم‌های سالمند می‌کاهد. به وسیله‌ی خبرگان مرکز طبی سان فرانسیسکو دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه جرج تاون و دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشینگتن با استفاده از داده‌های گردآوری و بررسی شده‌ی بیش از 85000 خانم یائسه‌ی آمریکایی، یک بررسی انجام شده است.
تمام افراد شرکت کننده 50 سال و بالاتر داشتند و در«بررسی آغازین سلامت زنان» شرکت کرده بودند. در بررسی اخیر وزن و بلندی قامت شرکت کنندگان اندازه‌گیری شد تا پزشکان بتوانند BMI یا شاخص جرم بدن را در آنان تعیین کنند.
برای این شرکت کنندگان، سنجش‌های سالانه انجام می‌شد تا خبرگان بتوانند خط سیر غذایی شرکت کنندگان را مشخص کنند و دانشمندان می‌خواستند عوامل شناخته شده‌یی را بیابند که سبب کاهش احتمال بروز سنگ‌های کلیه می‌شوند مانند نوشیدن مقدار زیادی مایعات ومصرف کمتر نمک و گوشت.
داوطلبان میزان فعالیت جسمی معمول روزانه‌ی خود را نیز گزارش می‌دادند که به مقیاس MET در پرونده‌ درج می‌شد. با این مقیاس مقدار تلاشی مشخص می‌شود که برای انجام یک فعالیت لازم است به عنوان مثال دو ساعت و نیم راه رفتن یا یک ساعت جاگینگ jogging مـعــادل MET 10 در هفتـه است.
 بعد ازحدود 8 سال در 3٪ خانم‌ها سنگ کلیه به وجود آمد. در داوطلبانی که هر هفته 5 امتیاز MET داشتند احتمال بروز سنگ کلیه درمقایسه با افرادی که هیچ نوع ورزشی انجام نمی‌دادند 16٪ کاهش یافته بود.
 درصورتی که امتیاز هفتگی MET برابر 5 تا 10 می‌بود، این احتمال تا 22٪ و با میزانMET 10 یا بیشتر، این احتمال تا 31٪ کاهش می‌یافت.
 عنصر مهم درکاهش احتمال بروز سنگ‌های کلیه، شدت ورزش انجام شده نیست بلکه مقدار آن مهم است.
قطع غذاهای پرکالری مصرفی نیز سبب کاهش احتمال بروز سنگ کلیه درخانم‌های یائسه تا حد بیش از 40٪ می‌شود.
به هرحال باید گفت که سنگ‌های کلیه یکی از بیماری‌های بسیار شایع سلامت به شمارمی‌روند و مانند بسیاری ازبیماری‌های سلامت، پیشگیری نقش اصلی را بازی می‌کند. درعین حال که می‌دانیم جیره‌ی غذایی، یکی ازچند عاملی است که سبب بروز یا وقفه‌ی ایجاد سنگ کلیه می‌شود.نتایج این بررسی نشان می‌دهد که تغییر در شیوه‌ی زندگی ازجمله انجام ورزش به پیشگیری از ایجاد سنگ‌کلیه درخانم‌های یائسه کمک خواهد کرد. برای آنکه مشخص شود آیا این مشاهده درمورد  سایر طبقات جمعیتی نیز صادق است، نیاز به انجام پژوهش‌های بیشتر‌می‌باشد.
نتایج این بررسی به اجلاس سالانه‌ی جامعه‌ی اورولوژی آمریکا عرضه شده و یک بررسی مقدماتی تلقی می‌شود و نیاز به پژوهش و بررسی‌های مکمل‌دارد.
 نتایج بررسی قبلی نشان داده بود که استعمال دخانیات و شرب الکل نیز سبب افزایش فاحش ایجاد سنگ کلیه درخانم‌ها می‌شود.

تعداد بازدید : 2251

ثبت نظر

ارسال