شماره ۱۱۲۷

غضروف بینی و ترمیم مفصل زانو

دکتر سیروس ملک‌پور - ارتوپد

غضروف بینی و ترمیم مفصل زانو

چهارشنبه 15 دی 1395
پزشکی امروز

با استفاده از سلول‌های غضروف بینی بیماران، پزشکان سوئیسی با موفقیت‌، قطعاتی(Patches) برای درمان ۱۰بزرگسال که غضروف زانوی آنها آسیب‌دیده بود را تولید‌کردندکه۲سال پس‌از انجام پیوند، در بسیاری‌از بیماران غضروف جدید در زانو رشد‌کرد و بهبود درد، عملکرد زانو و کیفیت بهتر ‌زندگی توسط بیماران گزارش گردید.

این گروه از پزشکان و استادان مهندسی بافت در دانشگاه بازل، اذعان‌داشتند که روندی جدید و امیدبخش برای درمان صدمات غضروف مفصلی توسط آنها ابداع گردیده است. آسیب به‌غضروف مفصلی بافتی که انتهای استخوان‌های زانو را پوشش‌داده و از آنها محافظت می‌کند، می‌تواند به شرایط دژنراتیو مفصل مانند ورم مفاصل و استخوان‌ها(Osteoarthritis) منجر شود. البته آنها تأکید دارند که اگرچه نتایج این آزمایش اولیه دلگرم‌کننده است، پیش‌از آن‌که این روش را بتوان به‌طور‌گسترده در دسترس عموم قرار‌داد، نیاز به تحقیقات بیشتری می‌باشد و بدیهی است به آزمودن آن در تعداد زیادی از بیماران و در کارآزمایی‌های تصادفی با ارزیابی درازمدت نتایج بالینی نیاز می‌باشد. استفاده از سلول‌های بینی برای ترمیم مفصل زانو، رویه‌ای کاملاً نوین است و البته غضروف بینی منبعی بزرگ برای ترمیم غضروف می‌باشد.

در این بررسی، محققان نمونه‌ای کوچک از سلول‌های غضروفی را از استخوان بینی بیمار برداشتند.سپس با قرار‌دادن آنها در‌معرض هورمون رشد به‌مدت۲‌هفته، سلول‌های بیشتری را رشد دادند و سپس تمام سلول‌ها را در یک غشای کلاژن قرار‌داده و به‌مدت ۲هفته‌ی دیگر آنها را کشت‌ دادند. قطعه‌ی پیوندی مهندسی‌شده، به‌شکل صحیح بریده‌شد و پس‌از برداشتن غضروف آسیب‌دیده از زانوی بیمار با جراحی، برای جایگزینی آن مورد استفاده قرارگرفت. با این روش، با استفاده از بی‌حسی موضعی تنها یک نمونه‌ی کوچک از سلول‌های بینی گرفته‌می‌شود. پس‌از ترمیم زانو، بیمار به‌مدت ۶‌تا‌۸‌هفته نیازمند به استفاده از عصا است. به گفته‌ی این پژوهشگران، بهبودی کامل به‌طور معمول چند ماه طول می‌کشد. دوسال پس‌از عمل، اسکن MRI نشان‌داد که بافت جدید ایجاد شده، کاملاً شبیه به غضروف طبیعی زانو بود. علاوه‌بر‌این، ۹بیمار بهبود عملکرد زانو و کاهش درد را نیز گزارش‌کردند. تنها ۱‌تن ‌از بیماران به‌دلیل وارد‌شدن‌چند آسیب ورزشی جدید از آزمون حذف‌شد.هیچ واکنش بدی گزارش نشد اما ۲‌عارضه‌ی جدی غیرمرتبط با عمل انجام شده ایجاد شد؛ یک آسیب مستقل در زانوی درمان‌نشده و آسیب غضروفی‌جدیدی در مناطقی دیگر از زانوی درمان‌شده. حتی یک آسیب کوچک در غضروف مفصلی می‌تواند باعث درد، محدود‌شدن راه‌رفتن و دویدن و محدود‌کردن حرکت مفصل گردد. با‌گذشت‌زمان، غضروف سالم مجاور می‌تواند آسیب‌‌دیده و منجر به آرتریت ‌گردد. انواع روش‌های جراحی با میزان موفقیت متفاوت برای پر‌کردن «حفرات‌Potholes» در غضروف مفصلی ایجاد شده‌اند.

در ‌دودهه‌ی گذشته، جراحان قادر به برداشتن سلول‌های غضروف از زانو، رشد آنها در محیط آزمایشگاه و بازگرداندن مجدد آنها به زانوی بیمار بوده‌اند، اما این روش نیاز به ۲‌عمل‌جراحی دارد. این پژوهش جدید معقول‌بودن برداشتن سلول‌های غضروف از بینی با روشی کمتر تهاجمی که تنها نیاز به یک بی‌حسی موضعی دارد را نشان‌می‌دهد‌.

تعداد بازدید : 2211

ثبت نظر

ارسال