شماره ۱۰۶۵

تسریع بازسازی بافت، پس‌از پیوند مغز‌استخوان

دکتر سیروس ملک‌پور - ارتوپد

تسریع بازسازی بافت، پس‌از پیوند مغز‌استخوان

اخیراً پژوهشگران مولکولی را کشف کرده‌اند که در تسریع بازیابی سلول به دنبال پیوند مغز استخوان، بیماری‌های کبدی و کولون نقش مهمی بازی می‌کند. محققان دانشکاه کنتاکی، آنزیمی به‌نام 15-PGDH را شناسایی‌کردند که بازسازی بافت را در چندین اندام تنظیم می‌کند.

با بلوک‌کردن این نوع پروستاگلاندین ‌(15-PGDH) در موش‌ها توسط مولکول تازه کشف‌شده‌یSW033291‌، آنها دریافتند که می‌توان مغز‌استخوان آسیب‌دیده، بافت کبد و بافت کولون را نجات‌داد. بازســازی بافت (Tissue regeneration) جهت بازیابی جراحت، بیماری‌ها و درمان‌های پزشکی ویژه‌، اقدام بسیار مهمی می‌باشد.

بیمارانی‌‌که پیوند‌استخوان انجام داده و بیمارانی‌که کولیت دارند، از این روش سود خواهند‌برد. محققان نشان‌دادند که SW033291 در تسریع بازیابی سلول‌های مغزاستخوان به‌دنبال یک‌پیوند مغزاستخوان مفید خواهد بود و همچنین ممکن‌است درمانی برای کولیت محسوب شود.

پیوند مغزاستخوان یک درمان متداول برای بیماران لوسمیک است. براساس برآورد مؤسسه‌ی ملی سرطان در‌سال‌2015، تعداد ۵۴۲۷۰ مورد جدید لوسمی وجود خواهدداشت و حدود ۲۴۴۵۰ تَن از این بیماری جان خواهند سپرد.

این مهارکننده‌ها میزان پروستاگلاندین را در بافت‌های مختلف افزایش می‌دهند. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد که آنها  به فرایند بهبودی، حداقل در روده، کبد و مغز‌استخوان کمک می‌کنند. مولکول جدید‌SW033291 با هدف قراردادن یک مسیر تنظیم یافته‌ی 15-PGDH در بازسازی مغز‌استخوان که در‌آن افزایش پروستاگلاندین مغز‌استخوان، منجر به تولید سایتوکین‌های خون‌ساز (هماتوپوئیتیک) توسط سلول‌های مغز‌استخوان ‌CD45 مثبت می‌گردد، عمل‌می‌کند.

تعداد بازدید : 1237

ثبت نظر

ارسال