شماره ۱۰۱۹

شکستگی‌های استئوپوروتیک و راه‌های پیشگیری آن

دکتر محمد پژوهی - فوق تخصص غدد و متابولیسم - رئیس شبکه تحقیقات کشوری استئوپوروز

تشخیص استئوپوروز معمولاً با نگرانی از بروز شکستگی همراه است. بسیاری از مبتلایان با این ترس، از فعالیتهای روزانه خود دست کشیده و حتی دچار افسردگی می‌شوند چرا‌که از‌دست‌دادن استقلال و نداشتن زندگی فعال برایشان غیرقابل تصور است. این درحالی‌‌است که با اقداماتی ساده می‌توانند خطر بروز این نوع شکستگی‌ها را کاهش دهند و وظیفه‌ی پزشک معالج دادن آموزشهای لازم در‌این راستا به بیماران و خانواده‌ی آنها می‌باشد تا به‌این‌ترتیب این بیماران کیفیت زندگی مناسبی داشته باشند.
این اقدامات ساده عبارتنداز:
ـ تغییر شرایط منزل برای کاهش خطرات منجر به شکستگی
ـ پاکسازی منزل از وسایلی مانند فرشی که حرکت می‌کند، سیمی که از وسط منزل گذشته و... که می‌توانند باعث سقوط شوند.
ـ مراقبت از سطوح غیرهموار
ـ داشتن نور کافی به‌خصوص در شب‌ها
ـ داشتن حفاظ برای راه‌پله‌ها و...
نتایج بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی و... باعث افزایش خطر سقوط می‌شود. بنابراین پزشک باید به مصرف‌کنندگان این داروها هشدارهای لازم را بدهد.
داشتن فعالیت فیزیکی مناسب نه‌تنها خطر بروز استئوپوروز بلکه شکستگی‌های بعدی را نیز کاهش می‌دهد چراکه فعال‌بودن باعث تقویت عضلات شده، تعادل فرد را بهبود بخشیده و به‌این ترتیب خطر سقوط را کاهش می‌دهد.
عدم‌ مصرف سیگار و الکل و همچنــین مصرف کلسیم و ویتامینD کافی (به‌صورت دریافت روزانه حداقل1200‌میلی‌گرم‌ کلسیم المنتال و  IUا۸۰۰ تـا۱۰۰۰ ویتامینD) نیز دراین امر موثر هستند.

 

تعداد بازدید : 1123

برچسب ها

ثبت نظر

ارسال