شماره ۹۹۸

کشف تازه درصدمه رباط

پزشکی امروز

طی پژوهش انجام شده در دانشگاه‌Queen Mary لندن، یک مکانیسم اختصاصی کشف‌شده است درعملکرد مؤثر رباط اهمیت دارد و نشان‌ می‌دهد که چرا سالمندان نسبت به صدمه‌ی رباط مستعد‌ترند.
رباط‌ها، مثل رباط آشیل، ماهیچه ‌را به استخوان پیوندمی‌دهند و ضمن حرکت کراراً بارگیری می‌کنند. وقتی رباط به‌ویژه زیر‌بار سنگین می‌رود، این امر در بعضی افراد سبب بروز صدمه می‌شود. احتمال بروز صدمه با افزایش سن افزوده می‌شود ولی دانشمندان علت این‌امر را به‌طور کامل نمی‌دانند. صدمه‌ی رباط در اسب نیز همچون انسان شایع است و گروه پژوهشگران با‌همکاری دانشمندان دانشگاه لیورپول، کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه آنگلیای شرقی از رباط‌های اسب‌هایی استفاده کرده‌اند که مرده بودند تا خطر صدمه را روشن‌کرده و مکانیسم درگیر را ثابت کنند.
 این گروه پژوهش دریافته‌است که فاسیکول‌ها یا زیر واحدهای سازنده‌ی تاندون شبیه یک فنر یا مارپیچ helix هستند و ثابت شده است این ساختار مارپیچی سبب کش آمدن و به‌جای خود بازگشتن تاندون می‌شود و نتیجه‌ گرفته‌اند که صدمه‌ی وارد شده به این مارپیچ سبب توقف کارمناسب تاندون (زردپی، رباط) می‌گردد. به‌نظر می‌رسد شکل مارپیچی فاسیکول‌ها درحفظ حالت کش‌سانی زرد‌پی اهمیت دارد. بارگیری مکرر سبب می‌شود این فاسیکول‌ها باز شده وکارآیی نداشته باشند و تحریک‌شان سبب صدمه یا منتهی‌شدن ‌به صدمه گردد.
این یافته‌ها حاکی از آن است که این ساختار مارپیچی با افزایش سن دگرگون شده و قدرت ایستادگی در برابر بارگیری بیشتر را ازدست می‌دهد و سبب مستعد‌شدن بیشتر زرد‌پی‌های مسن خواهد شد.

Royal Society Journal Interfae

تعداد بازدید : 1531

ثبت نظر

ارسال