شماره ۹۷۹

بازبینی فتق دیسک (۲) (بخش پایانی)

دکترسیروس ملک‌پور - ارتوپد

 

روش‌های درمان:
فیزیکال تراپیست‌ها physical therapist می‌توانند وضعیت‌ها و نرمش‌های طرح ریزی شده برای به حداقل رساندن درد فتق دیسک را توصیه نمایند. با بهبود درد، با استفاده از فیزیکال‌تراپی و سود بردن ازبرنامه‌ی بازتوانی، قدرت و ثبات را تقویت کرده و سلامت را به عضلات پشت بازگرداند و در برابر صدمات آینده حفاظت کرد.
فیزیکال تراپیست ممکن‌است موارد زیر رانیز توصیه نماید:
ـ گرما یا یخ
ـ کشش
ـ اولتراسون
ـ تحریک الکتریکی
ـ بستن کوتاه‌مدت گردن‌بند یا کرست‌کمر
    جراحی:
تعداد بسیار اندک افراد دچار فتق دیسک درنهایت به جراحی نیاز خواهند داشت. درصورت وجود هر‌یک از موارد زیر ممکن‌است پـــزشک، پیشنــهاد عمـل‌جراحی را بدهد:
ـ عدم بهبود نشانه‌ها با درمان کنسرواتیو پس‌از 6 هفته
ـ‌ قرارگرفتن بخشی‌از دیسک در آبراه نخاعی و فشردن یک عصب وایجاد ضعف پیشرونده
ـ وجود اختلال قابل‌توجه درانجام فعالیت‌های پایه مانند ایستادن یا راه رفتن
دربسیاری موارد، ممکن‌است جراح فقط بخش بیرون زده‌ی دیسک را درآورد، اما به‌ندرت باید تمام دیسک بیرون آورده شود. دراین موارد، ممکن‌است لازم باشد با فلز مهره‌ها به هم جوش بخورند تا ثبات مهره‌ها تأمین‌شود و یا ممکن‌است جراح پیشنهاد کاشت دیسک مصنوعی بدهد.
شیوه زندگی و تدبیرهای خانگی:
استفاده از مسکن درد. مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن یا ناپروکسن به کاهش درد ناشی از فتق دیسک کمک می‌کند.
استفاده ازگرما یاسرما. درآغاز، می‌توان برای تسکین درد والتهاب ازکیسه‌ی سرد استفاده کرد. بعد از چند روز می‌توان بـــرای تسکین و راحتـی ازگـرمای ملایــم استفاده نمود.
پرهیز از استراحت زیاد. استراحت به مقدار زیاد در بستر ممکن‌است به سفت‌شدن مفاصل و ضعف عضلات منتهی شود که این امر سبب عارضه‌دار شدن بهبودی خواهد شد. به‌جای این کار می‌توان به‌مدت 30‌دقیقه در وضعیتی راحت استراحت نمود و سپس مدت کوتاهی راه رفت و مقداری کارانجام داد. باید از انجام فعالیت‌هایی که سبب وخامت درد ضمن جریان التیام می‌شوند پرهیز کرد.
مقابله وحمایت:
درد بر موارد دیگر به‌جز سلامت جسمی تأثیر می‌کند. درصورتی‌که بیمار با رجعت فتق دیسک یا سایر مسایل مربوط به پشت تنه روبه رو باشد، سلامت روانشناسیک و عاطفی وی نیز تحت تأثیر قرارخواهد گرفت. استفاده از راهکارهای زیر به بیمارکمک خواهد کرد با درد مرتبط با فتق دیسک مقابله کند:
قبول کردن درد. بعضی وانمود می‌کنند درد مزمن وجود ندارد. به‌این‌ترتیب است که درواقع، درد موجود را وخیم‌تر می‌کنند. در‌صورتی‌که تأیید شود درد موجود خیالی نیست درمقابله باآن موفق‌تر بوده اقدامات لازم برای تطبیق با درد را ملحوظ خواهد داشت.
تدبیر استرس. استرس سبب بزرگنمایی درد می‌شود. با استفاده از تمرین‌های تنفس عمیق و انجام سایر تکنیک‌های بسط (تن‌آرامی) درصورت وجود استرس، می‌توان آن را کاهش داد.
شناسایی شعله‌ور کننده‌های درد. بعضی فعالیت‌ها یا رفتار سبب بدترشدن درد می‌گردند. درصورت شناسایی این محرک‌ها، می‌توان ازآنها پرهیــز کرده یا آنــها را محدود نمود.
مراجعه به مشاور. سخن گفتن با مشاور بهداشت روانی به شناسایی و تفکر مجدد درمورد انتظارات واعتقادات غیر‌واقعی نسبت به خود کمک می‌کند. حتی اگر بیمار نتواند درد مزمن خود را تغییر دهد، می‌تواند نحوه‌ی احساس آنها را عوض کند.
پیشگیری:
برای کمک به پیشگیری از فتق دیسک انجام موارد زیر سودمند است:
نرمش: تقویت بافت عضلانی به‌ثبات و حمایت ستون‌مهره‌ها کمک می‌کند. پیش‌از انجام فعالیت‌هایی با تأثیر شدید مانند تند راه رفتن یا تنیس باید نظر پزشک را جویا شد.
حفظ وضعیت خوب. داشتن وضعیت خوب سبب کاهش فشار بر ستون‌مهره‌ها و دیسک می‌شود. باید پشت تنه را صاف و مستقیم و دریک خط نگاه داشت به خصوص درزمان نشستن به مدت طولانی. اجسام سنگین را باید به درستی و با استفاده از قدرت پاها بلند کرد و نه عضلات پشت.
حفظ وزن سالم. زیاد بودن وزن بر ستون‌مهره‌ها و دیسک فشار آورده و آنها را نسبت به ایجاد دیسک مستعد می‌کند.

 

 

 

تعداد بازدید : 1430

ثبت نظر

ارسال