شماره ۱۰۲۳

تیتر ASO

فرهاد یوسفی - شریفه رئوفی کارشناس - کاردان آزمایشگاه

تیتر ASO

نام آزمایش: تیتر ASO

نام انگلیسی تست: Antistreptolysin O Titer

مخفف انگلیسی تست: ASO

نام فارسی تست: تیتر آنتی‌‌استرپتولیزین O

نام‌های متعارف دیگر: ASLO

نوع نمونه: نمــونه‌ی خون وریدی بازو

علت درخواست تست:

• این تست برای کمک به تعیین این که آیا شخص اخیراً عفونت استرپتوکوکی گروهA داشته است و برای کمک به تشخیص عوارض بعداز تب روماتیسمی و گلومرولونفریت استرپتوکوکی مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

• اگر فرد دارای علائم تب‌روماتیسمی یا گلومرولونفریت است و سابقه‌ی گلودرد یا عفونت استرپتوکوکی تأیید شده دارد، این تست درخواست می‌شود.

توضیح راجع به تست:

این آزمایش مقدار ASO درخون را اندازه‌گیری می‌کند. ASO آنتی‌بادی هدف درمقابل streptolysin O (سم تولید شده توسط استرپتوکوک گروهA) است.
ASO و آنتی ‌B-DNase شایع‌ترین آنتی‌بادی‌ها هستند که توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عفونت استرپتوکوکی تولید می‌شوند.

عوامل افزایش وکاهش تست:

بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتیکواستروئیدها ممکن است میزان آنتی‌بادی ASO را کاهش‌دهند.

تست‌های تکمیلی:

 Strep throat آنتی‌B-DNase

اطلاعات تکمیلی:

• وقتی فرد دارای علائمی است که پزشک مشکوک است این علائم ممکن است به دلیل یک بیماری ناشی ازعفونت استرپتوکوکی قبلی باشد، این تست درخواست می‌شود.

• زمانی‌که علائم معمولاً در هفته‌های بعداز گلودرد یا عفونت پوست ظاهر می‌شوند، این آزمایش درخواست می‌شود. ممکن‌است این تست  دوبار در‌طی یک دوره‌ی 10تا14روزه برای تعیین افزایش، کاهش یا یکسان ‌نمودن میزان آنتی‌بادی درخواست شود.

• تست‌ASO در درجه‌ی اول به تنهایی و یـا همراه با آنتی B-DNase برای کمک به تعیین این که آیا شخص اخیراً عفونت استرپتوکوکی داشته است درخواست می‌شود. در اغلب موارد، عفونت‌های استرپتوکوکی شناسایی و با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند.

 

 

تعداد بازدید : 5364

ثبت نظر

ارسال