شماره ۱۰۰۶

اسیدیته مغز و اضطراب

پزشکی امروز

طبق نتایج یک بررسی حیوانی جدید که درنشریه‌ی Neuro Science انتشار‌یافته، افزایش اسیدیته در مرکز کنترل عواطف مغز سبب کاهش اضطراب می‌شود. این یافته‌ها حاکی‌از وجودیک مکانیسم‌ جدید برای کنترل ترس واضطراب در بدن  است و به هدفی تازه برای درمان نابسامانی‌های اضطرابی اشاره دارد.
نابسامانی‌های اضطرابی که با ناتوانی کنترل احساسات ترس و بی‌اطمینانی مشخص می‌شود، فراوان‌ترین گروه بیماری‌های روانپزشکی به شمار می‌روند. درسطح یاخته‌یی، این نابسامانی‌ها با بالا گرفتن فعالیت در بادامک‌های قاعده‌یی‌کناری ‌(BLA) مشخص می‌شود که می‌دانیم  نقش اساسی در رفتار عاطفی دارند.
بسیاری‌از یاخته‌ها در BLA دارای گذرگاه‌های یونی حس‌کننده‌ی اسید موسوم به ASIC1a می‌باشند که به تغییرات pH  در محیط بیرونی یاخته‌ عکس‌العمل نشان می‌دهد. محققان دریافته‌اند که فعال‌شدن ASIC سبب کاهش فعالیت یاخته‌های نزدیک و کاهش رفتار شبه اضطرابی درحیوانات خواهد شد. این یافته‌ها بر مدارک پیشین افزوده شده که نقش ASIC1a را در اضطـراب نشان می‌دهند.
این یافته‌ها حاکی از‌آن است که فعال شدن این راهگذرها، به ویژه درنواحی مرتبط با ترس مانند بادامک‌ها، ممکن‌است کلید تنظیم اضطراب باشد. ایجاد داروهای اختصاصی که سبب تحریک این راهگذرها شود راهی تازه برای درمان اضطراب و نابسامانی‌های ترس مانند استرس پساضربه‌یی و نابسامانی‌های پانیک ایجاد می‌کند.
برای تعیین تأثیر فعال‌شدن ASC1a بر یاخته‌های مجاور، این گروه یاخته‌های ‌BLA را در آزمایشگاه وارد حمام یک محلول اسیدی نموده و سیگنال‌هایی  اندازه‌گیری شد که به یاخته‌های مجاور ارسال می‌شد. پایین‌‌آوردن pH محلول، سبب کاهش فعالیت یاخته‌ها در‌BLA می‌گشت.
فعال‌کردن ASIC1a نیز بر رفتار حیوان تأثیر داشت. وقتی پژوهشگران از دارویی استفاده کردند که مستقیماً ASIC1a را در BLA موش‌ها بلوک می‌کرد، دراین موش‌ها بیش ازحیوانات دیگری که از دارو استفاده نکرده بودند رفتار شبه اضطراب به وجود آمد. به عکس وقتی به موش‌ها دارویی تجویز شد که برای ا فزایش فعالیت گذرگاه ASIC1a در‌BLA طرح‌ریزی شده بود،  درحیوانات رفتار شبه اضطراب کاهش یافت.
نتایج این بررسی‌ بر اهمیت شناسایی و روشن‌کردن مکانیسم‌های دیگر در تنظیم کرده‌ی مغز برای ایجاد روش‌های درمانی مؤثرتر برای درمان کسالت‌های روانپزشکی و پی‌شناسیک تأکید دارد. درعین‌حال که این یافته‌ها حاکی از‌آن است که داروهایی که به‌سمت ASIC نشانه رفته‌اند ممکن‌است روزی به روش‌های درمانی تازه برای نابسامانی‌های اضطرابی منتهی شوند ولی باید گفت که برای درک نقشی که راهگذر ASIC1a درمغز بازی می‌کند باید پژوهش بیشتر انجام شود.

 

تعداد بازدید : 1660

ثبت نظر

ارسال