شماره ۹۶۴

پیش‌بینی پاسخ به درمان

با یک نمونه‌ی‌خون می‌توان پیش‌بینی‌کرد آیا بیماران دچار سرطان نسبت به درمان پاسخ می‌گویند.
پژوهشگران انستیتو کارولینسکا و بیمارستان دانشگاهی آن نشان داده‌اند که با استفاده از یک آزمون ساده‌ی خون می‌توان پاسخ بیماران دچار سرطان پستان نسبت به درمان را تعیین کرد و مشخص نمود درمان تاچه حد مؤثر خواهد بود و میزان بقای حیات چه مقدار است. نتایج این پژوهش درتاریخ 2 تا4 ماه مه‌ی2013 درکنفرانس علمی IMPAKT دربروکسل عرضه شد. دراین آنالیز سرعت رشد اندازه‌گیری مشخص می‌شود و این نخستین‌بار است که با یک آزمون و با آنالیز یک نمونه‌ی خون، این مسأله مستند شد.
دراین بررسی (که TEX نامیده می‌شود) تعداد 287 خانم مبتلا به سرطان پستان شرکت داشتند و با دو نوع متفاوت شیمی درمانی، تحت درمان بودند. با این آزمون که Divitum نامیده می‌شود سرعت تقسیم سلولی درخونی آنالیز شد که قبل از شروع درمان ازبیماران گرفته شده بود. بدون توجه به درمان، با دیویتوم پیش‌بینی ‌شد کدام گروه ازبیماران نسبت به درمان پاسخ می‌گویند وکدامیک دارای عکس‌العمل نیستند. بیماران دچار توموری که دارای ارزش پایین‌با دیویتوم بودند به طور قابل توجه نسبت به آنهایی که دارای ارزش بالاتر بوده و 21 ماه زندگی کردند، طولانی‌تر و 38 ماه زندگی نمودند.
با آنالیز سرعت رشد در نمونه‌ی خون می‌توان در مورد احتمال خطر بیمار و توان پاسخ به درمان، اطلاعات بالینی تازه و با ارزشی به دست آورد. با دیویتوم از موقعیت شناسایی بیمارانی برخوردار می‌شویم که ازنظر پیشرفت بیماری پرخطرند واحتمالاً این گروه به درمان شدیدتر و متفاوت نیازمندند.
این پژوهشگران مشتاقند تا با امکانات بیشتر از دیویتوم استفاده کنند وبرنامه‌ دارند تا این مسأله را بیازمایند که آیا درآینده می‌توان ازآغاز، پس از شروع درمان با این تکنولوژی تأثیر درمان انتخابی راپیش‌بینی و پایش کرد. این امر درمرحله‌ی زودرس ابزاری برای تعیین مناسب بودن درمان خواهد بود. یکی ازمزایای این روش آن است که به خلاف سایر روش‌ها که نیاز به بافت تومور دارند در این روش ازنمونه‌ی خون استفاده می‌شود.

تعداد بازدید : 1527

ثبت نظر

ارسال