شماره ۱۱۶۸

افتادگی‌پستان چه دلایلی دارد؟

مرضیه ستاری، کارشناس مامایی

افتادگی‌پستان چه دلایلی دارد؟

چهارشنبه 24 آبان 1396
پزشکی امروز

افتادگی یا شل‌شدگی‌پستان، شکایت رایج بسیاری از زنان است. به‌ویژه بانوانی‌که شیردهی داشته‌اند یا مقدار قابل‌توجهی از وزن خود را از دست‌داده‌اند.بسیاری از زنان با بالارفتن‌سن ‌افتادگی‌پستان را تجربه‌می‌کنند حتی اگر هرگز وزن زیادی را از دست‌نداده باشند و یا بارداری یا شیردهی نداشته‌باشند. بافت‌پستان به‌طور طبیعی با افزایش‌سن ‌مستعدافتادگی می‌شود اما باتغییراتی درشیوه زندگی می‌توان این افتادگی را کاهش‌داد. مطالبی را که دراین مقاله بررسی خواهیم‌کرد شامل: دلایل این افتادگی و افتادگی‌پستان درسنین مختلف، راه‌های خانگی برای کاهش‌افتادگی و جراحی به‌عنوان راه درمان می‌باشد.

چرا افتادگی پستان اتفاق‌می‌افتد؟

پستان‌ها ازچندین نوع بافت مختلف ساخته‌می‌شوند که هرکدام دارای عملکرد متفاوتی می‌باشند. قسمت‌های مختلف سینه شامل: غددپستان، کانال‌های‌شیری، بافت‌چربی و لیگامنت‌ها می‌باشد. اندازه و شکل‌سینه بستگی به‌تغییرات بافت‌چربی و سایر بافت‌های موجود درپستان دارد. رباط‌هایی به‌نام کوپر، اتصال‌دهنده بافت‌هایی هستند که از پستان‌ها حمایت‌می‌کنند. زمانی که رباط‌های‌کوپر در زیرپستان شروع به کشش‌می‌کنند، بافت‌ها به سمت‌پایین حرکت‌کرده و پستان‌ها پایین‌تر به‌نظرمی‌رسند.
پستان‌ها صرف‌نظر از سایز و شکل، درتمام خانم‌ها به‌طور مداوم تمایل به‌افتادگی دارند.  افتادگی‌پستان باتوجه به‌موقعیت نیپل(نوک‌پستان)اندازه‌گیری می‌شود. هرچه نیپل‌ها بیشتر و بیشتر به سمت‌پایین باشند، میزان‌افتادگی نیز بیشتر خواهدبود به‌طوری‌که درموارد پیشرفته نیپل‌ها به‌طور مستقیم به سمت‌زمین قراردارند. عوامل مختلفی ممکن‌است برسرعت شروع افتادگی‌پستان تأثیر داشته‌باشند. برخی‌از عواملی‌که سبب تشدیدافتادگی می‌شوندشامل: کشیدن‌سیگار، ابتلا به دیابت، تعداد بارداری‌های یک‌زن، اندازه‌سینه‌ها، وزن، نیروی‌گرانش، ژنتیک و افزایش یا کاهش‌وزن قابل‌توجه می‌باشد. زنان‌یائسه یا زنانی‌که دچار کمبودکلاژن شده‌اند ممکن‌است افتادگی قابل‌توجه‌تری را مشاهده‌کنند. برخی معتقدند که شیردهی باعث افتادگی‌پستان‌ها می‌شود، درحالی که محققان اظهار می‌دارند که این یک باور نادرست است. خانم‌هایی‌که شیردهی داشته‌اند، افتادگی‌بیشتر یا سریع‌تری را نسبت‌به ‌زنانی‌که شیردهی نداشته‌اند، تجربه نکرده‌اند. برخی پیشنهاد‌می‌کنند که استفاده‌از لباس‌زیر می‌تواند به ‌درمان یاپیشگیری‌از افتادگی کمک‌کند، درحالی‌که پوشیدن ‌لباس‌زیر تأثیری در افتادگی‌پستان ندارد اما پوشیدن یک لباس‌زیر ورزشی مناسب می‌تواند درحین ورزش از سینه‌ها محافظت‌کند.

• افتادگی‌پستان درسنین مختلف:

یک خانم درسنین مختلف، میزان‌های متفاوتی از افتادگی را تجربه می‌کند. عوامل متعددی درمیزان افتادگی‌پستان، سن شروع افتادگی یا قابل‌توجه‌شدن آن و سرعت بروز آن نقش‌دارند.

• نوجوانان:

دختران نوجوان کمترین شانس را برای افتادگی‌پستان دارا هستند. به‌طورمعمول دریک دختر نوجوان، پرورش پستان‌ها به‌تازگی پایان‌یافته است و درنتیجه تأثیر ترکیبی گرانش و زمان به اندازه‌کافی طولانی نبوده‌است تا سبب‌افتادگی قابل‌توجه پستان‌ها شود. با این‌حال نوجوانانی که دارای اضافه‌وزن هستند یا سینه‌های بزرگی دارند ممکن‌است افتادگی‌پستان را تجربه‌کنند. همچنین نوجوانانی که سیگار می‌کشند ممکن‌است شانس بیشتری را برای ابتلا به‌ افتادگی‌پستان درسنین‌کمتر دارا باشند. عوامل ژنتیکی همچنین ممکن‌است تا در افتادگی‌پستان درسنین پایین جوانی مشارکت داشته‌باشند.

• جوانان:

زنان درسنین ۲۰ سالگی و اوایل ۳۰ سالگی، احتمالی برای افتادگی بیشتر پستان را ندارند. اگرچه عوامل ژنتیکی ممکن‌است به‌افتادگی تدریجی پستان‌ها کمک‌کند. میزان‌افتادگی که یک زن‌جوان تجربه می‌کند به بزرگی سایز پستان‌ها، نوسانات وزن، مصرف‌سیگار، میزان فعالیت‌های شدید او و تعداد بارداری‌هایی که داشته‌است بستگی‌دارد. برخلاف باورعمومی شیردهی روی افتادگی‌پستان‌ها تأثیری ندارد. درحقیقت این نوسانات هورمون در دوران بارداری است که به‌طور‌عمده عامل از‌دست‌دادن قدرت الاستیسیته و ساپورت پستان‌ها دریک خانم می‌باشد.

• زنان میان سال:

زنان پس‌از پشت‌سر گذاشتن ۳۰ سالگی صرف‌نظراز عوامل خطرساز مانند: کشیدن‌سیگار، بارداری و وزن‌کلی سینه‌ها، شانس بیشتری برای تجربه افتادگی‌پستان قابل‌توجه را دارند.

افتادگی‌پستان دراین مرحله از زندگی اغلب ناشی‌از؛  ازدست‌دادن به‌مرور الاستیسیته  طی افزایش سن و اثر درازمدت گرانش روی پستان‌ها می‌باشد.

• زنان پس‌از یائسگی:

در زنانی که یائسگی را پشت‌سر گذاشته‌اند، افتادگی پستان‌ها به‌طور اغراق‌آمیزی بر اثر از دست‌رفتن قدرت الاستیسیته و انعطاف‌پذیری پوست است.

همچنین لیگامنت‌ها و بافت‌های اتصال‌دهنده موجود در پستان به‌مرور زمان تضعیف می‌شوند. بخشی از آن به‌دلیل از دست دادن پیوندهای حمایتی درنتیجه کاهش سطوح استروژن در زنانی است که به یائسگی رسیده‌اند.

• راه‌های خانگی برای کاهش میزان افتادگی:

بسیاری از مردم و کمپانی‌ها سعی‌می‌کنند تا برای مقابله با افتادگی‌پستان اقدام به فروش دارو کنند. بعضی از روش‌ها ممکن‌است برای برخی کارآمد باشد  و برای برخی دیگر خیر. درمان‌های‌خانگی ممکن‌است به‌درمان و یا جلوگیری از افتادگی‌پستان کمی کمک‌کنند.  

• اجتناب از کشیدن سیگار یا ترک آن:

کشیدن سیگار می‌تواند خطر ابتلا به‌افتادگی پستان را افزایش‌دهد. برای جلوگیری‌از افتادگی زودرس‌پستان و یا کاهش اثرات آن، ترک‌سیگار و یا هرگز شروع‌نکردن آن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

علاوه‌براین‌ها کشیدن‌سیگار می‌تواند باعث کاهش کشش پوستی‌شده و منجر به ‌افتادگی‌پستان زودرس یا بیشترشدن میزان افتادگی  قابل‌توجه گردد.

• لباس زیر:

برخی‌از افراد بر‌این‌باورند که لباس‌زیر می‌تواند به پیشگیری‌از افتادگی‌پستان یا درمان آن کمک‌کند. در واقع لباس‌زیر با استفاده از قالب خود، سبب شکل‌دادن پستان‌ها می‌شود اما کمکی به‌جلوگیری‌از افتادگی‌پستان و یا درمان آن نمی‌کند.

درحالی‌که پوشیدن لباس زیر ممکن‌است تأثیری در درمان افتادگی‌پستان نداشته‌باشد، برخی‌از تحقیقات نشان‌می‌دهد که پوشیدن یک لباس زیرورزشی مناسب، ممکن‌است تغییراتی درافتادگی پستان‌ها ایجاد کند. یک لباس‌زیر ورزشی متناسب که درحین انجام تمرینات ورزشی پوشیده شود می‌تواند ازحرکات بی‌جای پستان حین تمرین جلوگیری‌نماید که‌به‌مرور زمان این کاهش حرکات، به پیشگیری از سایش و پاره‌شدن بافت‌پستان کمک‌می‌کند.

• وزنه‌زدن:

پستان‌ها دارای بافت ماهیچه‌ای نیستند اما عضلات پکتورال(سینه‌ای) بلافاصله درپشت آن قراردارند. کار با وزنه زمانی که بر این دسته از عضلات تمرکز داشته‌باشد، ممکن‌است سبب‌شود تا ظاهر پستان‌ها کمی بالاتر به‌نظر‌برسد. با‌این‌حال به‌این‌دلیل‌که این گروه از عضلات درون‌پستان قرار‌نگرفته‌اند ممکن‌است تا درحالت آن و میزان‌افتادگی نقشی نداشته‌باشند.

• کاهش‌BMI :

زنان با میزان بالاتر بی‌ام‌آی (شاخص وزن) ممکن‌است احتمال بیشتری داشته‌باشد تا به‌ افتادگی‌پستان درسنین پایین‌تر دچارشوند.

علاوه‌بر‌این، کاهش‌وزن سریع یا افزایش‌وزن می‌تواند در شل‌شدگی‌پستان مشارکت داشته‌باشد.

کاهش آهسته و به‌مرور بی‌ام‌آی و حفظ بی‌ام‌آی پایین‌تر، یکی‌از راه‌هایی است که به‌ پیشگیری‌از افتادگی‌پستان بیشتر کمک‌می‌کند.

• تغذیه مناسب:

برخی براین باور هستند که رژیم‌های‌غذایی غنی ازپروتئین و ویتامین‌C و تخم‌مرغ ممکن‌است به‌پیشگیری از افتادگی‌پستان کمک‌کند. همچنین برخی براین باورند که نوشیدن آب ممکن‌است به‌جلوگیری از افتادگی کمک‌نماید. زیرا این‌امر به کشش پوست کمک می‌کند.

• کرم‌ها و لوسیون‌ها:

کرم‌ها و لوسیون‌هایی که به پیری‌پوست و الاستیسیته و کشش آن کمک‌می‌کنند، می‌توانند بر بافت‌پستان تأثیری مثبت داشته‌باشند.

محافظت از پوست درمقابل از‌دست‌دادن قدرت استحکام خود ممکن‌است به‌ پستان‌ها برای حفظ یک موقعیت بالاتر کمک‌کند.

• درمان‌های جراحی:

گزینه‌های جراحی دردسترسی برای خانم‌هایی که می‌خواهند افتادگی‌پستان را از‌بین‌ببرند وجود دارد. جراحی بر تغییر‌شکل، تغییراندازه و لیفت‌پستان تمرکز دارد. خانم‌هایی که به کاهش افتادگی‌پستان علاقه‌مند هستند می‌توانند لیفتینگ پستان را انتخاب‌کنند که شامل سفت‌شدن پوست اطراف سینه‌هاست تا به بالا‌رفتن آنها کمک‌نماید. خانم‌هایی که ایمپلنت‌های‌پستان را دریافت‌می‌کنند اغلب همزمان لیفت را دارا می‌شوند. جراح باید قبل‌از عمل‌جراحی با بیمار مشورت‌کند تا تعیین‌کند که بهترین گزینه برای او چیست.

 • کلام پایانی:

افتادگی‌پستان معمولاً اجتناب‌ناپذیر است، اگرچه عوامل متعددی ممکن‌است بر سرعت افتادگی‌پستان تأثیر بگذارد.

خوشبختانه هیچ خطرسلامتی یا تهدیدی از افتادگی‌پستان وجود ندارد و درصورت تمایل، خانم‌ها می‌توانند با گزینه‌های جراحی افتادگی‌پستان خود را درمان‌نمایند.

Ref

BY Jenna Fletcher Aug 2017

تعداد بازدید : 871

ثبت نظر

ارسال