فن بازار عرصه تعامل عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری‌های سلول‌های بنیادی

پزشکی امروز

فن بازار عرصه تعامل عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری‌های سلول‌های بنیادی

دوشنبه 22 خرداد 1396
پزشکی امروز

فن بازار، در تعریفی ساده از ۲ کلمه فن و بازار تشکیل شده و خلاصه ای از عبارت فناوری و بازار است. اما این بازار مشابه آن‌چه که در عرف تحت عنوان جایی برای مبادله کالا و خدمت شناخته می شود نیست بلکه فن‌بازار جایی برای تبادل فناوری است.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این معاونت، تبادل دانش‌ و فناوری میان مخاطبان و عرضه‌کنندگان این عرصه را رسالت خود قرار داده است. برخی از فن بازارها به صورت مجازی و بر بستر اینترنت شکل می‌گیرند اما دسته ای دیگر در قالب نمایشگاه‌ها و به صورت فیزیکی به عرضه دانش و فناوری می‌پردازند.

در نوع دوم فن بازارها امکان مشاهده، لمس فناوری و دریافت آن به صورت مستقیم از عرضه‌کننده وجود دارد و بر همین اساس، فن بازار سلول‌های بنیادی درقالب دوم برگزار می‌شود.

 هدف نهایی فن بازار، کمک به تجاری‌سازی دانش و فناوری سلول‌های بنیادی است. این فن‌بازار با هدف بکارگیری دانش و فناوری در خدمت نظام سلامت  نیازها، اولویت‌ها و چالش‌ها طراحی شده است و در همین راستا، طی دو روز و درحاشیه کنگره و نمایشگاه برگزار می‌شود.

 فن‌بازار سلول‌های بنیادی با محوریت ۱۲ موضوع مورد تأکید ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی برگزار می شود. این محورها اولویت های فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور هستند که توسط ستاد اعلام شده است.

هر فرد، گروه یا شرکت دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان، مخترع، مبتکر، یا کارآفرین که صاحب دانش یا فناوری در این حوزه‌هاست طرح خود را در سامانه ثبت می‌کند و در صورت تایید طرح توسط ارزیابان ستاد، می‌تواند در فن بازار حاضر شده و فناوری خود را ارائه کند.

اما فناوری‌هایی در این فن بازار از نگاه ارزیابان و کارشناسان ستاد مورد پذیرش قرار می‌گیرد که به حدی مشخص از بلوغ رسیده باشند. مقصود از فناوری نمونه یا اولیه در حقیقت اختراعی است که با ارائه یک نمونه اولیه از مرحله اثبات عبور کند و توانمندی فناورانه خود را به نمایش بگذارد. به معنای دیگر، فناوری‌های تجاری نشده بهترین اولویت برای حضور در فن بازار به شمار می‌روند.

نخستین گروه شرکت کننده در فن بازار، عرضه کنندگان دانش و فناوری هستند که شامل: دانشگاهیان، اعضای هیأت‌های علمی، دانشجویان در مقاطع مختلف، پژوهشگران و محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور مراکز رشد که هنوز به شرکت بدل نشده‌اند، مبتکرین و مخترعین می باشند. به ‌طور کلی هر قشر صاحب فناوری که  قصد فروش آن را داشته باشد در سمت عرضه‌ی این فن بازار قرار می‌گیرد.

در سمت مقابل، متقاضیان دانش و فناوری هستندکه عموما شامل شرکت‌های بزرگ و صنعتی می باشند. شرکت‌های بزرگ داروسازی و پزشکی فعال در حوزه سلامت که محصولات و خدماتی را در حوزه سلول‌های بنیادی ارائه می‌کنند، گردش مالی بالایی دارند و برای تقویت بنیه علمی و تحقیقاتی و نوآوری از فناوری مالی جدید استفاده می‌کنند.

همچنین گروهی از سرمایه‌گذاران نیز در این فن بازار حضور خواهند داشت. گروهی از حاضران فن بازار کسانی هستند که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه فناوری هستند تا ایده های فناورانه به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

سرمایه‌گذاران خطر پذیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق های توسعه فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق حمایت از پژوهشگران، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی،خیرین و واقفین گروه هایی هستند که در دسته سرمایه گذاران فن بازار قرار می‌گیرند. خوشبختانه اخیرا نگاه VC ها به  فن بازار مثبت تر شده و به دنبال یافتن تیم های فناور خوب به منظور سرمایه‌گذاری هستند.

کارگزاران فناوری نیز برای ارتباط و تعامل میان بخش عرضه و تقاضا در این فن‌بازار حضور دارند.  همان‌طور که در بازارهای گوناگون، واسطه‌هایی وجود دارند در این حوزه تبادل و خرید و فروش فناوری نیازمند  کارگزارانی هستیم که امور حقوقی، مالی و مالیاتی را تسهیل و حل و فصل ‌کنند.

قیمت‌گذاری فناوری نیازمند ظرافت‌ها و دانش و مهارت خاصی است که توسط کارگزاران انجام شود. همچنین این تیم ایجاد زمینه تعامل میان دو طرف عرضه و تقاضا را تا نیل به نتیجه مطلوب همراهی می کنند.

علاوه بر ۴ رکن عرضه‌کنندگان، متقاضیان، تأمین‌کنندگان مالی و کارگزاران، شتاب‌دهنده‌ها نیز در این فن بازار حضور دارند که شتاب‌دهنده‌های شزان در پارک فناوری پردیس و شتاب دهنده شریف مراکزی هستند که کار سرعت بخشی به اجرایی شدن ایده‌های فناورانه را انجام می‌دهند

امید است طرح های فناورانه و پیشنهادی، با دقت و مبتنی بر شرایط اولویتی ستاد بررسی و ارزیابی شوند و در نهایت با ارائه مجوزها برای حضور در فن‌بازار، زمینه توسعه فناوری این حوزه و رشد فناورانه کسب و کارهای آن فراهم گردد.

تعداد بازدید : 840

ثبت نظر

ارسال