شماره ۱۱۰۷

مولتی ویتامین‌ها در بارداری

دکتر منوچهر مجد - زنان

مولتی ویتامین‌ها در بارداری

تحقیقات جدید نشان‌می‌دهند که بیشتر مادرانی‌که مکمل‌های مولتی‌ویتامین و املاح معدنی مصرف ‌می‌نمایند، به‌دلیل عدم‌نیاز بدنشان درواقع پول خود را هدر می‌دهند. با مروری بر مدارک موجود که از‌سوی بولتن دارو ـ درمان‌ انتشار یافته به این نتیجه می‌رسیم که خانم‌های بارداری که می‌خواهند فرزندشان به بهترین وضعیت زندگی را آغاز نماید،باید روی‌هم‌رفته رژیم‌غذایی کلی روزمره‌ی خود را اصلاح نمایند، همچنین باید به پیشنهاد دست‌اندر‌کاران حِرفه‌پزشکی و بهداشتی (Health providers)مکمل‌های اسید‌فولیک و ویتامینD مصرف نمایند.

درگذشته کمبود مواد‌غذایی کلیدی، موجب عوارض مختلفی در بارداری از‌جمله پره‌اکلامپسی، نقصان رشد جنین، اختلال‌های تکاملی لوله‌ی‌عصبی مانند اسپینا‌بیفیدا، بدشکلی اسکلت و کاهش وزن نوزاد می‌گردید و به‌موجب آن بازار پررونق فروش مکمل‌های مولتی‌ویتامین و املاح معدنی با هدف اختصاص به خانم‌های باردار برای حمایت از سلامتی خود و فرزندشان ایجاد شده‌‌است.

این بررسی شامل۲۰ نمونه یا بیشتر ویتامین‌ها و املاح معدنی با ارزش تقریبی ۱۵ پوند در ماه می‌باشد. خدمات بین‌المللی سلامت پیشنهاد‌می‌نماید که خانم‌های باردار باید رژیم‌غذایی سالمی مصرف نمایند و همچنین روزانه ۱۰میکروگرم ویتامینD درتمام مدت بارداری مصرف‌نموده و تا‌ زمانی‌که شیرمی‌دهند آن‌‌را ادامه‌دهند و ۴۰۰میکروگرم اسید‌فولیک هرروز قبل‌از باردار‌شدن تا هفته‌ی ۱۲بارداری برای کمک به پیشگیری‌از اختلال تکامل لوله‌ی عصبی استفاده کنند. (۵ میلی‌گرم اسید‌فولیک در روز؛ اگر سابقه‌ی خانوادگی اختلال لوله‌ی‌عصبی وجود دارد یا دیابت دارد یا فرزند قبلی اختلال لوله‌ی‌عصبی داشته‌است)‌. این بررسی همچنین در مورد مکمل‌های خالص ویتامین‌A و هرنوع مولتی‌ویتامین دارای ویتامین‌A به‌لحاظ ضررهای زیاد برای نوزاد هشدار‌می‌دهد. این بازنگری دلیلی قوی بر‌ حمایت از پیشنهاد دادن مصرف ۴۰۰میکروگرم اسید‌فولیک در روز ایجاد نموده و همچنین در خانم باردار با خطر بالای داشتن نوزاد با اختلال لوله‌ی‌عصبی، مصرف 5میلی‌گرم روزانه مناسب است‌. محققان در زمینه‌ی دادن مکمل ویتامینD به‌لحاظ اطلاعات کم جمع‌آوری‌شده، مدارک روشنی در‌دست ندارند که موجب کاهش خطر عوارض در بارداری و یا تولد نوزاد گردد. در‌هرصورت آنها به گفته‌ی خدمات بین‌المللی سلامت؛پیشنهاد می‌کنند تا میزان ۱۰‌میکروگرم ویتامینD در روز برای کمک به سلامت استخوان‌ها و دندان‌های نوزاد به مادر داده‌شود. محققان همچنین می‌گویند مدرکی در دسترس نمی‌باشد تا از مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین در اغلب مادران حمایت نماید و همچنین  مدرکی وجود ندارد تا پیشنهاد نماید که به ‌همه‌ی خانم‌های باردار مکمل‌های مولتی‌ویتامین علاوه‌بر پیشنـهاد بیـن‌المللی مکمل ویتامینD و فولیک‌اسید داده‌شود. آنها اشاره می‌نمایند که بیشتر ادعا‌های تأثیر مثبت مکمل‌های مولتی‌ویتامین، توسط بررسی‌‌های صورت‌گرفته در کشور‌های با درآمد سرانه‌ی کم بوده‌است (در کشورهایی که فقر‌غذایی یا سوء‌تغذیه دارند). برای بیشتر خانم‌هایی که در انگلستان زندگی می‌کنند و برنامه‌ریزی بارداری دارند یا باردار هستند، تدارک مجموعه مولتی‌ویتامین و املاح‌‌معدنی که در بارداری ترویج داده‌می‌شود، غیر‌محتمل است که مفید باشد و خرجی غیر‌ضروری است‌. در هر‌صورت محققان اطمینان می‌دهند که با به‌کارگیری طرح جامع سلامت، قرص‌های با هزینه‌ی پایین شامل ویتامینD اسیدفولیک و ویتامین‌C به‌طور گسترده‌ای در دسترس خانم‌ها در دوران بارداری قرارمی‌گیرد.

«رژیم‌ غذایی سالم» دکتر GanetFyle از کالج سلطنتی پزشکان این عبارت را اینگونه تفسیر می‌کند: ما باید خانم‌هایی که باردار هستند و آنهایی‌که در فکر باردارشدن هستند را به داشتن رژیم‌های‌غذایی متنوع شامل سبزی‌ها و میوه‌های تازه و درکنار آنها اسید‌فولیک تشویق نماییم. همچنین باید تأکید نماییم نیازی نیست که خانم باردار ۲برابر غذا بخورد، زیرا این یک باور نادرست است و آنچه که نیاز است مقدار متعادل غذا می‌باشد. بخش اطلاع‌رسانی صنعت سرمایه‌گذاری مکمل‌های مولتی‌ویتامین اظهار می‌دارد: «‌ما فقط برای بیشتر خانم‌های باردار درمورد اثرهای مفید تجویز مکمل‌های مولتی‌ویتامین و املاح‌معدنی سردرگمی ایجاد نموده‌ایم و بس».

Ref: Web MD Health News 2016 WebMD Inc Peter Russel July 12,2016

تعداد بازدید : 1422

ثبت نظر

ارسال