شماره ۱۱۰۵

بارداری؛ فرصتی گمشده برای کنترل ایدز

دکتر رعنا باقری فرد - زنان

بارداری ممکن‌است نقطه‌ی بازگشت برای زنان مبتلا به عفونت HIV  باشد، زیرا آنها دارای فرصتی جهت مدیریت بیماری خود، پیشگیری انتقال به کودک جدید خود و ورود به الگوی بلندمدت حفاظت از ویروسHIV پس‌از تولد می‌شوند.

اما بیشتر زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی اکتسابی، به این شانس دست‌نمی‌یابند. گروهی از محققان مراقبت مستمر ویروس نقص ایمنی اکتسابی پس‌از زایمان را توصیف (Describe) نمـوده و  از داده‌هــایی براساس  جمعیت برای ارزیابی میزان سرکوب عفونت اکتسابیHIV در زنان باردار، در زمان زایمان استفاده‌کرده و مدارک پزشکی تمام زنان مبتلا به HIV را ‌در هنگام زایمان نوزادان طی چندین سال (از‌سال 2005‌تا‌2011 و 2005‌ تا‌2013 به‌ترتیب)مرور نمودند.

محققان گزارش‌کردند که التزام زنان به مراقبت پیش‌از تولد نوزاد، ضعیف‌تر از انتظار بود و تنها  حدود یک‌سوم از زنان مراقبت پیش‌از تولد مناسب را دریافت کرده، یک‌سوم سطح مراقبت متوسطی دریافت نموده و یک‌سوم دیگر مراقبت پیش‌از تولد ناکافی را دریافت‌ کرده بودند. هنگام زایمان، این تبعیض مراقبت تنها با حدود یک‌دوم از زنان مبتلا به سطوح ویروس نقص‌ایمنی اکتسابی سرکوب شده، همخوانی دارد. پیامدی که پزشکان در مراقبت بهداشت باید از آن برای جلوگیری از انتقالHIV بهره جویند.

در بررسی‌ بعدی، نگاه دقیق‌تری به مراقبت و پیگیری ویروس ایدز در زنان باردار طی بارداری و به‌مدت ۲‌سال پس‌از زایمان صورت گرفته و این مراقبت در برابر ویروس ایدز طی بارداری در ۹۲‌درصد از زنانی تشدید ‌یافت که درمان ضد رتروویروسی دریافت‌کرده یا تست آزمایشگاهی ویروس ایدز را در آن زمان انجام‌دادند. اما در دوره‌ی پس‌از زایمان، زنانی‌ کمتر تحت مراقبت ویروس ایدز قرار گرفته و تنها ۳۸‌درصد از زنان تحت مراقبت ۹۰‌روزه پس‌از زایمان قرار گرفتند. هنگامی‌که این زنان پس‌از زایمان بلافاصله تحت درمان قرار گیرند، احتمالاً تا ۲سال پس‌از آن تحت مراقبت باقی‌می‌مانند.

زنان تحت مراقبت ۹۰ روزه پس‌از زایمان‌، ۱۱برابر بیشتر از سایرین تحت مراقبت باقی ماندند و ظرف ‌۱سال پس‌از زایمان ۲بار از‌نظر سرکوب ویروس بررسی می‌شوند و این نشانگر آن است که یک فرصت مهم پس‌از زایمان برای تأیید مراقبت درازمدت  وجود دارد و زنان مبتلا به ویروس ایدز نیاز به حمایت برای کمک به آنها در مراقبت طی دوره‌ی بارداری و سایر زمان‌ها، شامل زمان قبل‌از باردارشدن و پس از باردارشدن را دارند‌.

با‌وجود اینکه پیشرفت‌های متعدد در کاهش انتقال ویروس ایدز از مادر به کودک وجود دارد اما باید بررسی‌های بیشتری برای حذف کامل این خطر  انجام پذیرد تا اطمینان‌حاصل‌شودکه زنان بـاردار مبتلا به ویروس ایدز، کودکی سـالم و دارای زندگی مفید (Productive lives) را به‌دنیا می‌آورند.

 

تعداد بازدید : 982

ثبت نظر

ارسال