شماره ۱۱۰۵

سویا، مؤثر در درمان ناباروری

شیوا همراز - تغذیه

سویا، مؤثر در درمان ناباروری

سویا در مبارزه با کلسترول‌، سرطان و پوکی‌استخوان مؤثر شناخته‌شده و این ماده‌ی‌غذایی تأثیرهای گُرگرفتگی در زنان را کاهش‌داده و به کاهش‌وزن نیز کمک می‌کند. لوبیای سویا حاوی مقادیر بالایی از ایزوفلاوون‌هاست که گونه‌ای استروژن گیاهی به‌نام فیتواستروژن می‌باشد.  

اکنون مصرف این ماده‌ی‌غذایی با مشخصات بالا و محافظت در‌برابر تأثیر بیس‌فنل‌‌‌A‌ (همان ماده‌ی شیمیایی که در بطری‌های پلاستیکی آب و ظرف‌های یک‌بار مصرف غذا استفاده‌می‌شود) برای زنانی‌که تحت‌ درمان‌های ناباروری قرار‌می‌گیرند، توصیه‌می‌شود‌.

انسان هنگام مصرف مواد‌غذایی یا نوشیدن آب‌های درون بطری، قوطی یا ظروف پلاستیکی‌، در معرض ماده‌ی شیمیایی بیس‌فنل A یا BPA قرار‌می‌گیرد. BPA اثری مشابه استروژن دارد که یکی‌از ۲هورمون اصلی زنانه است. آمارهای موجود در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا (CDC) نشان‌می‌دهند که بیش‌از 96درصد از آمریکایی‌ها در بدن خود مقادیری BPA دارند و محققان هشدار‌داده‌اند که وجود BPA منجر به مشکلات سلامت شده و این ماده با اختلالات باروری در ارتباط بوده و موجب کاهش تأثیر درمان‌های باروری می‌گردد.

محققان با اندازه‌گیری نمونه‌ی ادرار افراد تحت‌نظر و استفاده از داده‌های آماری که پیشتر از آنها دریافت‌کرده بودند، متوجه‌شدند زنانی‌که سطح بالایی از ‌‌BPA در نمونه‌ی ادرارشان وجود دارد و سویا مصرف‌نمی‌کنند، در‌مقایسه با زنانی‌که میزان‌‌‌BPA در ادرارشان پایین بود، کمتر کاشت جنین موفقیت‌آمیز داشتند و کمتر بارداری‌هایشان به نقطه‌ای می‌رسد که جنین در سونوگرافی قابل تشخیص باشد. ضمناً تولد نوزاد زنده نیز در آنان پایین‌تر بود. در زنانی‌که به‌طور منظم از فرآورده‌های سویا در رژیم‌غذایی‌ خود استفاده می‌نمودند میزان تراکم BPA تأثیری روی نتایج IVF نداشت.

اگرچه پیشنهاد‌می‌شود زنانی‌که تمایل به باردار‌شدن دارند، میزان قرارگیری خود در‌معرض‌‌BPA را کاهش‌دهند اما یافته‌ها نشان‌می‌دهد که رژیم‌غذایی می‌تواند خطرات قرارگیری در‌معرض این ماده را کمتر کند‌. در حقیقت حذف کامل این ماده به‌دلیل استفاده‌ی گسترده از آن تقریباً غیر ممکن‌است. محققان امیدوارند که تحقیقات بتوانند نحوه‌ی عملکرد حفاظتی سویا را شرح‌داده و نشان‌دهند که چه تغییرات دیگری در رژیم‌غذایی و روش زندگی می‌تواند ما را در‌برابر‌BPA و دیگر مواد‌شیمیایی حفاظت‌نماید.

 

تعداد بازدید : 1023

ثبت نظر

ارسال