شماره ۱۰۹۳

هزینه جهانی سقط غیرایمن

دکتر محمد اسلامی وقار - زنان

سالانه ۷میلیون زن در کشورهای در‌حال توسعه به‌خاطر عوارض متعاقب سقط غیر‌ایمن (Unsafe abortion)، در بیمارستان‌ها تحت‌درمان قرارمی‌گیرند و هر روز حدود ۸۰۰ زن به‌خاطر علل قابل‌پیشگیری مرتبط با بارداری و زایمان جان خود را از‌دست‌می‌دهند. سقط‌جنین غیرایمن، علت 8‌تا‌15‌درصد از مرگ‌و‌میر مادران در‌سراسر جهان به‌شمار می‌رود.

محققان از داده‌های آماری رسمی مرتبط با سلامت و بررسی‌های علمی ۲۶‌کشور در‌حال‌توسعه، برای محاسبه‌ی تعداد زنان مراجعه‌کننده به بیمارستان برای درمان سقط‌جنین غیر‌ایمن استفاده‌کردند.داده‌ها با در‌نظر‌گرفتن زنانی‌که تحت‌درمان در بخش خصوصی بوده و حذف زنانی‌که پس‌از سقط‌جنین نیاز به درمان داشتند، تطبیق داده شده و نتایج نشان‌داد که بالاترین میزان درمان بعد‌از سقط غیر‌ایمن در پاکستان بود؛ با میزان ۱۴/۶ در هر۱۰۰۰‌زن با سن بین ۱۵‌و‌۴۴‌سال و پایین‌ترین نرخ درمان در برزیل با ۲/۴ در‌هر ۱۰۰۰زن بود.

نتایج نشان‌می‌دهد که نرخ منطقه‌ای در آسیا (به‌استثنای آسیای شرقی) بالاترین مقدار یعنی ۸/۲ در‌هر ۱۰۰۰ زن (۴/۶میلیون زن در‌سال) را به‌خود اختصاص می‌دهد که تا حد زیادی این میزان بالا به آسیای‌جنوبی ـ مرکزی مرتبط است. بعد‌از این منطقه‌ی جغرافیایی، آفریقا با نرخ منطقه‌ای به‌طور‌متوسط‌۶/۷ (تقریباً ۱/۶میلیون زن در‌سال) و آمریکای لاتین و کارائیب، با نرخ منطقه‌ای ۵/۳ در هر ۱۰۰۰ زن(۷۵۷۰۰۰‌زن در‌سال) قراردارند.

علاوه‌بر بار سلامت برای زنان، درمان عوارض ناشی‌از سقط‌جنین غیرایمن منجر به هزینه‌های زیادی هم برای زنان و خانواده‌هایشان و هم سیستم بهداشت و درمان این کشورها می‌شود. مبلغیتخمینی بالغ‌بر ‌۲۳۲میلیون دلار در هر‌سال توسط سیستم مراقبتهای بهداشتی در مراقبت پس‌از سقط‌جنین در کشورهای درحال‌ توسعه هزینه می‌شود.

حدود‌۲۲میلیون سقط‌جنین غیر‌ایمن در هر‌سال اتفاق‌می‌افتد که منجر به مرگ دست‌کم ۲۲/۰۰۰ زن می‌شود. بررسی‌ها شواهد بیشتری را در‌مورد تعداد زنانی‌که در‌نتیجه‌ی عوارض ناشی‌از سقط‌جنین غیر‌ایمن رنج‌می‌برند، بیان‌می‌کند که اغلب منجر به ناتوانی مزمن در باروری آنان می‌شود. داده‌های آماری تنها بخشی از این مسأله را نشان‌می‌دهند. زیرا این آمار زنانی را که نیاز به مراقبت پس از سقط دارند اما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمی‌کنند را در‌نظر نمی‌گیرد.

ارائه‌ی مراقبت‌های بهداشتی باروری بهتر از‌جمله دسترسی آسان به خدمات تنظیم خانواده، پیشگیری بارداری و سقط‌جنین ایمن ‌(جایی‌که قانون اجازه‌می‌دهد)، می‌تواند منافع اقتصادی قابل‌توجهی برای این کشورها و سلامت و رفاه بیشتری را برای زنان و خانواده‌ی آنها در‌پی داشته باشد.

 

تعداد بازدید : 843

ثبت نظر

ارسال