شماره ۱۰۸۹

آیا مصرف مکمل‌های کولین پیش‌از زایمان از شیزوفرنی جلوگیری می‌کنند؟

پزشکی امروز

استفاده از مکمل‌ها در قبل و بعد‌از زایمان با کاهش گوشه‌گیری اجتماعی و بی‌توجهی (دو پیش شرط بروز شیزوفرنی) در‌سن ۴۰ ماهگی ارتباط دارد.

شیزوفرنی بزرگسالان با متغییرهای خطرساز ژن گیرنده‌ی استیل کولین نیکوتینی (CHRNA7) و با مهار P50 واکنش نوارمغزی در‌برابر سیگنال‌های شنیداری مکرر (مهارprepulse) ارتباط دارد. از آنجایی‌که کمبود کولین می‌تواند عملکرد CHRNA7 را مختل‌کند، محققان قبلاً این مسأله را بررسی‌کردند که آیا مکمل خوراکی کولین در‌طی بارداری و شیرخواری روی مهار Prepulse در شیرخواران مؤثر است یا خیر. این آنالیز پیگیری، تأثیرات روی رفتارهای کودکان پیش دبستانی را بررسی می‌کند که این رفتارها، پیش شرط‌های شیزوفرنی هستند (به‌طور مثال؛ گوشه‌گیری اجتماعی و بی‌توجهی).

در‌طی بارداری در ۱۰۰مادر و بعد‌از زایمان، به نوزادانشان تا ۵۲ ‌هفته پس‌از آخرین خونروی قاعدگی مادران فسفاتیدیل کولین (PCh: برای ممانعت از بوی نامطبوع کاتابولیسم GI و تبدیل کولین به اوره) یا دارونما تجویز‌شد. در ۴۰ ‌ماهگی کودکان، ۴۹‌کودک (۲۳‌‌تَن در‌گروه PCh) باقی‌ماندند، اما افرادی‌که از آزمایش خارج‌ شدند یا افرادی‌که آن‌را ادامه دادند در خصوصیات متعددی با‌هم تفاوت نداشتند. کودکان مربوط به‌گروه PCh با‌توجه به فهرست استانداردشده (Standard Checklist) تا‌حد معنی‌داری گوشه‌گیری اجتماعی و بی‌توجهی کمتری داشتند، اما در‌حین اصلاحات برای مقایسات متعدد، دیگر بی‌توجهی باقی‌نماند.

در کودکانی که آلل‌های خطرسازCHRNA7 را داشتند و در کودکانی که در دوره‌ی شیرخواری در مهار Prepulse اختلال پیداکرده بودند، گوشه‌گیری اجتماعی وخیم‌تر بود.

Ref: Am J of Psychiatry Oct.2015

تعداد بازدید : 851

ثبت نظر

ارسال