شماره ۱۰۸۲

SSRIها، بنزودیازپین‌ها و رشد پس‌از زایمان

پزشکی امروز

اثرات نوزادی درمان‌های دارویی مادر بیش‌از 1‌هفته دوام می‌آورند و با توقف دارو طی اواخر بارداری، از اثرات نوزادی آنها جلوگیری به‌عمل نمی‌‌آید.

سندروم تطابق نوزادی (که با لرزش، تحریک‌پذیری، مشکل و زجر تنفسی مشخص‌می‌شود) در حداکثر ۳۰درصد از نوزادانی که پیش‌از تولد در‌معرض SSRIها قرار‌گرفتند گزارش شده‌است. در یک بررسی گروهی آینده‌نگر شامل‌بر ۱۸۴مادر (میانگین سنی، ۲۸‌سال) و نوزادان سالم و تک‌قلوی آنها که در هفته‌ی ۳۷بارداری و پس‌از آن به‌دنیا آمدند، پژوهشگران رشد عصبی رفتاری را طی ماه اول پس‌از تولد پس‌از مواجهه‌ی درون‌رحمی با SSRIها (۵۲بارداری)، SSRIها به‌علاوه‌ی بنزودیازپین‌ها (۱۰‌بارداری)، افسردگی تک‌قطبی درمان نشده (۵۶بارداری) و بدون هیچ اختلال‌روانی (۶۶ بارداری) بررسی‌کردند. کودکان در روزهای ۲، ۴، ۷، ۱۴‌و ‌۳۰‌ پس‌از تولد ارزیابی‌شدند.

در روز چهاردهم تولد،کودکان در‌معرض‌SSRI در‌مقایسه با گروه غیرمواجه با این داروها دارای امتیازهای کیفیت حرکتی پایین‌تر، هیپوتونی بیشتر، نشانه‌های پرهیز از استرس بیشتر در سیستم عصبی مرکزی (CNS) و هوشیاری بالاتر و خودتنظیمی پایین‌تری بودند. هر‌سه‌گروه بالینی خوگیری(Habituation) و توجه ضعیف‌تری در روز ۳۰تولد داشتند. هیچ تفاوتی در کودکان در‌معرض SSRI در طول زایمان در‌مقایسه با آنهایی که پیش‌از ماه آخر بارداری مصرف SSRIها را قطع‌کرده بودند، دیده نشد. مواجهه با بنزودیازپین با نرخ‌های معنی‌دار بالاتری از اختلالات اضطراری همزمان مادر، کیفیت حرکتی ضعیف‌تر و تعداد نشانه‌های پرهیز از استرس CNS بیشتر در نوزادان همراه‌بود.

تعداد بازدید : 944

ثبت نظر

ارسال