شماره ۱۰۸۱

داروهای ضدافسردگی در بارداری

دکتر رعنا باقری‌فرد - زنان

داروهای ضدافسردگی در بارداری

درمان اختلالات‌روانی در خانم‌های باردار با داروهای متداول ضد‌افسردگی، در‌حالی‌که باعث کاهش خطر چند عارضه‌ی بارداری مثل زایمان قبل‌از موعد و نیاز به سزارین می‌شود ولی در‌عین‌حال سبب افزایش مشکلاتی دربین نوزادان می‌گردد.

افسردگی، بیماری روانی است که مشکلاتی هم در طول و هم پس‌از بارداری دارد و  بنا‌بر گزارش دفتر سلامت زنان، حدود ۱۳‌درصد از زنان باردار و مادرانی که تازه زایمان‌کرده‌اند دچار افسردگی می‌شوند و ارتباط بین مصرف داروهای ضد‌افسردگی در دوران بارداری و کاهش خطر تولد زودرس (Preterm Birth) یافته‌ی تازه‌ای است و بررسی‌های صورت‌گرفته بر‌پایه‌ی بیماری روانی زیربنایی (Underlying Psychiatric Illness) مادران بوده که در‌نمونه‌های کوچک، نتایج متناقضی گزارش‌شده است.

هدف از تمام این بررسی‌ها ارزیابی ارتباط بین استفاده از مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین‌‌(SSRI‌)، در طول دوران بارداری و عوارض آن بود.

عوارض بارداری که خطر آن کاهش‌یافته بود، شامل زایمان زودرس و عمل سزارین بود.

SSRI‌s شایعترین داروهای ضدافسردگی هستند و با جلوگیری از باز‌جذب انتقال‌دهنده‌ی عصبی (Neurotransmitter) سروتونین در مغز عمل می‌کنند و ارتباط بین سلول‌های مغزی را بهبود بخشیده و در‌نتیجه خلق‌وخو را بهتر می‌کنند. بیماریهای روانی مانند افسردگی ممکن‌است بر نتایج سلامت جنین تأثیر بگذارند و افسردگی مادر، به‌عنوان یک عامل خطر بالقوه برای تولد نوزاد با وزن کم و تولد نوزاد نارس شناخته شده‌است.

کاهش خطر تولد زودرس، افزایش مشکلات نوزادان‌:

برای ارزیابی تأثیر SSRI‌، محققان نتایج مربوط به تعداد زیادی از تولدهای ثبت‌شده را تحلیل‌کردند. آنها همچنین اطلاعات مربوطه در تاریخچه‌ی روانی مادر، سابقه‌ی‌پزشکی و خرید داروهای نسخه‌ای (Prescription Drug) را به‌دست آوردند.

بارداری‌ها به سه دسته‌ی مجزا از‌هم تقسیم شدند‌:

• گروهی که مادرانشان تحت تجویز‌SSRI‌ها قرار‌گرفتند‌.

• گروهی که در‌معرض ‌SSRI‌ها قرار‌نگرفتند اما نشانه‌های روانپزشکی داشتند.

•  آنهایی که در‌معرض SSRI‌ها و نشانه‌های روانپزشکی قرارنگرفتند‌.

نتایج بارداری برای این سه گروه پس‌از آن مقایسه شدند.

درمیان مادران با نشانه‌های روانپزشکی، محققان دریافتند که خطر تولد زودرس در مادرانی‌که SSRI را مصرف می‌کردند در‌مقایسه با مادرانی‌که مصرف نمی‌کردند به‌میزان ۱۶‌درصد کمتر بود. مهمتر از‌همه، خطر تولد بسیار زودرس نزدیک به ۵۰‌درصد میان خانم‌هایی که از این دارو استفاده می‌کردند نسبت به کسانی‌که استفاده نکردند کمتر بود.
زنانی که اختلالات روانی در آنها تشخیص‌داده شده بود و SSRI‌‌ها را نیز مصرف نکردند‌، نسبت به کسانی‌که این نشانه‌ها را نداشتند و یا SSRI‌ها را مصرف‌کردند، بیشتر نیاز به سزارین داشتند. (‌با‌خطر ۲۶/۵ درصد در‌مقایسه با خطر ۱۷درصد).

پژوهشگران دریافتند که استفاده از SSRI با افزایش خطر در همه‌ی مشکلات نوزادان همراه بوده (مشکلاتی که نوزاد را در هنگام تولد تحت‌تأثیر قرار‌می‌دهد) و باعث می‌شود تا مدت زمان زیادی در بیمارستان بستری‌شده و نیاز به توجه پزشکی داشته باشند. این مشکلات شامل مسائل مربوط به تنفس نیز می‌شد. باتوجه به این یافته‌ها‌، تصمیم به تجویز این داروها در دوران بارداری باید به‌صورت فردی و با‌توجه به سابقه‌ی پزشکی و روانپزشکی مادر انجام شود.

تعداد بازدید : 1225

ثبت نظر

ارسال