شماره ۱۰۷۸

کاربردهای هیپنوتیزم در مامایی

دکتر سیدرضا جمالیان - عفونی

 کروجر یکی‌از با تجربه‌ترین صاحب‌نظران در‌این‌حوزه می‌باشد که امتیازات زیرین را در‌مورد کاربرد هیپنوتیزم در مامایی و زایمانی بیان کرده است:

۱ـ ترس، تنش و درد ممکن‌است کاهش پیدا‌کند و یا در پیش‌از شروع زایمان و در‌طول زایمان کاملاً از‌بین‌برود.

۲ـ استفاده از موادشیمیایی به‌عنوان ضددرد و یا بیهوش‌کننده  تقلیل پیدا‌ کرده و یا اصلاً مورد کاربرد قرار نمی‌گیرند.

۳ـ با کنترل انقباضات دردناک رحم، مادر می‌تواند تصمیم بگیرد که در شرایط هوشیاری و یا بی‌خبری زایمان خود را انجام دهد.

۴ـ خیلی به‌ندرت در زمان انجام زایمان بی‌درد یا کم‌درد با هیپنوتیزم، شوک پدید می‌آید و مدت نقاهت و بستری‌بودن کاهش می‌یابد.

۵ـ از‌آنجا‌که در شرایط کاملاً آرام همکاری ماما و زائو صورت می‌گیرد، نیاز به جراحی از‌جمله سزارین خیلی کاهش‌می‌یابد. درشرایط هیپنوتیزم و بی‌دردی در ناحیه‌ی میاندو راه یا پرینه، زایمان، اپیزیوتومی و بخیه‌زدن در شرایط بی‌دردی صورت می‌گیرد.

۶ـ از آنجا‌که به داروهای بی‌دردی و بیهوشی نیازی نیست و یا نیاز اندکی پیدا‌می‌شود، عوارض ناراحت‌کننده‌ی پس‌از زایمان به‌ندرت اتفاق می‌افتند.

۷ـ هیپنوتیزم زمان انجام مرحله‌ی اول زایمان را به میزان ۲یا۳‌ساعت کاهش‌می‌دهد.

۸ـ هیپنوتیزم مقاومت زائو نسبت به خستگی و فرسودگی را افزایش می‌دهد.

۹ـ هیپنوتیزم به‌ویژه برای موارد زایمان زودرس، زائوهای ضعیف و رنجور و یا زائوهایی که به‌تازگی غذا‌خورده‌اند (و بنابراین بیهوشی برای آنها خطرناک می‌باشد)، مفیداست.

۱۰ـ ارتباط ویژه‌ی هیپنوتیزم درمانگر و زائو برای هدایت زائو ممکن‌است به یک فرد دیگر، مثلاً یک پرستار، یک پزشک و یا همسر زائو محول یا منتقل گردد.

۱۱ـ برای انجام زایمان درد (ازجمله در بیمارستان زیرنظر پزشک یا مامایی که با کاربرد هیپنوتیزم آشنائی ندارد)، زنان‌باردار تنها نیاز به آموزش خود هیپنوتیزم و روشهای بی‌دردی دارند.

۱۲ـ بی‌حسی هیپنوتیزمی برخلاف بی‌حسی یا بی‌دردی دارویی، کمترین ضرر یا آسیبی برای زائو یا نوزاد ندارد. در‌این‌زمینه، یکی‌از بزرگترین اساتید زنان و مامایی در یک جمله‌ی ماندگار اظهارنظر کرده است که: تنها داروی بی‌دردی و بیهوشی که بدون خطر است، هیپنوتیزم است.

۱۳ـ بسیاری از زنان بارداری که به کمک هیپنوتیزم زایمان خود را انجام داده‌اند، زایمان را بسیار باشکوه و لذت‌بخش تلقی کرده‌اند.

۱۴ـ در برخی‌از موارد فوریت‌های مامایی مانند Abruptio Placentae، استفاده از هیپنوتیزم می تواند نجات‌بخش باشد.

کروجر در زمان و در متن کتابش با‌عنوان زایمان بی‌درد با هیپنوتیزم، برخی از موارد منع کاربرد و محدودیت در کاربرد هیپنوتیزم در انجام زایمان را به‌این‌ترتیب ذکر‌کرده است:

• خانم‌هایی که نمی‌توانند به‌اندازه‌ی نیاز به عمق خلسه‌ی هیپنوتیزمی برسند.

• زنانی‌که به‌سرعت و بر‌اثر سروصدای سایر زائوها از خلسه خارج می‌شوند.

• کسانی‌که برای رسیدن به خلسه‌ی عمیق، به زمان زیادی نیاز دارند.

• از‌سوی‌دیگر، پیدا‌کردن فردی‌که با تسلط به هیپنوتیزم تمام ساعات روز و شب در اتاق زایمان در دسترس باشد، یک معضل واقعی است.

• (حتی در جوامع پیشرفته) هنوز در کادرهای متخصص و فرد عادی و جامعه، مخالفت‌هایی با استفاده از هیپنوتیزم برای انجام زایمانی راحت‌تر و بی‌خطرتر وجود دارد.

• دکتر کروجر کاربرد هیپنوتیزم در افراد بینابینی بین مرزهای عقل و جنون را متذکر‌شده، ولی تحقیقات و مشاهدات خیلی جدیدتر نشان‌می‌دهند که بیماران بینابینی و حتی در کسانی‌که به‌تازگی وارد شرایط اسکیزوفرنی شده‌اند، کاربرد هیپنوتیزم بی‌خطر است.

• به‌علت نیاز به مراجعات مکرر زائو به نزد درمانگر برای آموزش خود‌هینوتیزم، آموزش و تمرین‌های بی‌دردی و شرطی شدن، این عقیده مطرح‌شده که شاید این بیماران به هیپنوتیزم‌شدن معتاد شوند.البته این موضوع هیچگونه اساس و بنیان علمی و تجربی ندارد. احساس یا ایجاد همبستگی بین پزشک و بیمار هیپنوتیزم شده، به‌همان‌اندازه‌ی ایجاد وابستگی بین پزشک و بیماران عادی است.

 

تعداد بازدید : 1861

ثبت نظر

ارسال