شماره ۱۰۷۶

ورزش و رژیم‌غذایی، عوامل بهبود باروری در PCO

دکتر محمد اسلامی‌وقار - زنان

براساس نتایج حاصل از یک بررسی جدید، زنانی‌که دارای اختلال هورمونی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک(PCOS) هستند، ممکن‌است بتوانند باروری خود را از‌طریق کاهش‌وزن و ورزش بهبود بخشند. این سندرم شایعترین علت ناباروری در زنان است.

PCOS می‌تواند زمانی‌که زنان هورمون‌های مردانه‌ی بیشتری (مانند تستوسترون) نسبت‌به حالت طبیعی تولید می‌کنند، ایجاد گردد که می‌تواند منجر به شکل‌گیری کیسه‌های پر‌از مایع (کیست) در تخمدان‌ها شود. نشانه‌های این بیماری شامل درد لگن، رشد موهای اضافی، افزایش‌وزن و آکنه و همچنین دوره‌های قاعدگی نامنظم و ناباروری است.

در‌حال‌حاضر، برای تنظیم تولید هورمون در زنان مبتلا به PCOS، ممکن‌است قرص‌های ضد‌بارداری (BCP: Birth Control Pills) تجویز شود. بررسی‌های قبلی نشان‌داده‌اند که مصرف کوتاه مدت قرص‌های پیشگیری از بارداری، می‌تواند باروری را در زنان مبتلا به این بیماری بهبود بخشد.

محققان با هدف مقایسه‌ی مداخلات مختلف برای‌PCOS (از جمله قرص‌های پیشگیری‌از بارداری) تأثیر آنها را روی باروری ارزیابی‌کردند و در‌مجموع، ۱۴۹خانم با میانگین سنی ۱۸‌تا‌۴۰سال که دارای اضافه‌وزن یا چاق (چاقی یک عامل خطرساز برای PCOS و ناباروری در زنان است) و مبتلا بهPCOS بودند، به‌طور تصادفی در یـکی ‌از سه گـروه مداخـله‌گر (Three Intervention Groups) قرار‌گرفتند. برای یک گروه قرص‌های ضد‌بارداری تجویز گردید، به‌گروه دیگر اصلاح شیوه‌ی زندگی ازجمله رژیم‌غذایی، ورزش و داروهای لاغری توصیه‌ و در گروه آخر ترکیب این دو روش استفاده شد. هر‌سه گروه به‌مدت ۴ماه مداخله‌های مذکور را رعایت کردند.

پس‌از تکمیل دوره‌ی مداخله‌ی ۴ماهه، هر شرکت‌کننده متحمل چهار دوره‌ی تخمک‌گذاری القاشده دراثر داروهای محرک تخمک‌گذاری شد و محققان مشاهده‌کردند که  ۱۰درصد از گروه دریافت‌کننده‌ی قرص‌های پیشگیری‌از بارداری، درمقایسه با گروه اصلاح‌کننده‌ی شیوه‌ی‌زندگی و گروه مداخله‌ی ترکیبی، کودک‌خود را به‌دنیا‌ آوردند.

ترکیب قرص‌های پیشگیری‌از بارداری و اصلاح شیوه‌ی‌زندگی، پیامدهای مفید و متعددی دارد. در زنانی‌که از ترکیب این دو استفاده کردند‌، نسبت به گروهی که تنها مورد تجویز قرص‌های کنترل تولد (BCP) قرار‌گرفتند، احتمال بیشتری برای تخمک‌گذاری به وجود آمد و حساسیت بهتری به انسولین و میزان تری‌گلیسیرید کمتری در خون داشتند.
کاهش‌وزن قبل‌از بارداری و ورزش، بهداشت باروری و متابولیسم بدن زنان را بهبود می‌بخشد و درمقابل، استفاده از قرص‌های ضدبارداری به‌تنهایی ممکن‌است نمای متابولیک (Metabolic Profile) را بدون بهبود تخمک‌گذاری بدتر کند. لذا تغییر در شیوه‌ی‌زندگی بخش مهمی از هر رویکرد درمان باروری برای زنان مبتلا به  PCOS است که اضافه‌وزن داشته و یا چاق هستند‌. ایجاد تغییرات در شیوه‌ی‌زندگی قبل‌از بارداری، به‌تنهایی یا در ترکیب با سایر گزینه‌های پیش‌از درمان مفید است.

تعداد بازدید : 1333

ثبت نظر

ارسال