شماره ۱۰۵۹

لتروزول در تخمدان پلی کیستیک

دکتر منوچهرمجد - زنان

لتروزول که در درمان سرطان‌پستان به‌کار می‌رود، 44درصد بیشتر از درمان استاندارد با کلومیفن موجب افزایش تولید‌مثل در زنان نابارور می‌شود.

کلومیفن و لتروزول در خط مقدم درمان ناباروری قرار‌دارند.  عارضه‌ی (PCOS(poly cystic Ovarian syndrome در ۵‌ تا‌ ۱۰ ‌درصد از زنان در سنین باروری مشاهده می‌شود و یکی از علل ناباروری در زنان است.

کلومیفن سالهاست که در درمان ناباروری مورد استفاده قرار‌می‌گیرد اما به لحاظ آنکه نسبت موفقیت آن در درمان کم است و چند‌قلویی از آن ناشی می‌شود، داروی بهتری جانشین آن شده‌است‌.

 

تعدادی از بیماران با۵۰ میلی‌گرم کلومیفن روزانه به‌مدت ۵‌روز و برای ۵‌دوره‌ تحت‌درمان قرار‌گرفتند. تعدادی دیگر نیز با لتروزول ۲/۵‌میلی‌گرم روزانه به‌همان روش تحت‌درمان قرار‌گرفتند‌. در‌صورت عدم‌پاسخ درمانی که بر‌اساس میزان پروژسترون خون می‌باشد، دوز روزانه به میزان ۱۵۰میلی‌گرم کلومیفن و ۷/۵‌میلی‌گرم لتروزول افزایش داده شده‌است‌.تخمک‌گذاری در گروه لتروزول در دوره‌ی سوم درمان به‌میزان ۶۶/۸درصد در ۲۶۵مورد، درمقابل ۵۰درصد در ۲۸۲‌مورد از زنان تحت‌درمان با کلومیفن بوده‌ است. نسبت تولید‌مثل در لتروزول ۷/۱‌درصد و در کلومیفن ۴/۴‌درصد بوده است‌. با لتروزول، سقط به میزان ۳۱/۸‌درصد و ۳/۴درصد موارد حاملگی‌ها دوقلویی بوده‌اند. در گروه کلومیفن سقط ۲۹/۱‌درصد و ۷/۴‌درصد بارداری دوقلویی بوده است‌. بیمارانی‌که کلومیفن دریافت نموده‌اند، گُر‌گرفتگی بیشتری داشته‌اند. در بیماران گروه لتروزول، عوارض به‌صورت خستگی و گیجی ظاهر شده‌است.

 

 

 

 

تعداد بازدید : 2841

ثبت نظر

ارسال