شماره ۱۰۵۸

استفاده از فن‌آوری در تکمیل معاینه‌ بالینی پستان

پزشکی امروز

بر‌اساس یک بررسی جدید توسط محققان، فناوری حسگر می‌تواند بهبود چشمگیری در آموزش تکنیک‌های مناسب برای معاینات بالینی پستان (CBE)(clinical breast exams) ایجاد کند.

نتایــــج این بـــررسی در New England Journal of Medicine منتشر شده‌است.

محققان می‌گویند: استفاده از سنسورها، سطحی از تحلیل‌های بحرانی (critical analysis) را امکان‌پذیر می‌سازد که تاکنون در دسترس درمانگران نبوده است.

محققان می‌گویند: به دلیل متفاوت‌بودن قدرت ‌لمس، طی یک معاینه‌ی بالینی پستان(CBE) توسط پزشکان مختلف، این روش به‌تنهایی نمی‌تواند مایه‌ی اطمینان باشد. «یافته‌های ما آشکار ساخت که ۱۵درصد از پزشکان مورد بررسی، از تکنیکی در معاینه‌ی بالینی استفاده می‌کردند که در آن امکان‌زیادی برای از‌دست‌دادن (missing) ضایعات بافتی عمیق نزدیک به دیواره‌ی قفسه‌ی‌سینه وجود داشت». این تحقیقات، تأکید بر قدرت فناوری حسگر که نه‌تنها می‌تواند برای بهبود معاینه‌ی بالینی استفاده شود، بلکه امکان دستیابی بــه اهـدافی مانــند آمـــوزش و ارزیابی بر مبنای شواهد (Objective evidence- based training) را نیز فراهم می‌آورد.

برای این بررسی، محققان از ۵۵۳ پزشک خواستند که طی گردهمایی‌های سالانه‌ی انجمن جراحان پستان آمریکا، آکادمی پزشکان خانواده‌ی آمریکا و کالج زنان‌ـ‌ مامایی آمریکا، شبیه‌سازی معاینه‌ی بالینی پستان را با تقلید از یک ویزیت در مطبشان، برای بیماران علامتی اجرا‌ کنند. شرکت‌کنندگان یک بررسی آماری را نیز تکمیل و یک‌سناریوی بالینی را مرور‌کرده و CBE را بر یک مدل پستان سنسورگذاری‌‌شده اجرا و سپس یافته‌هایشان را ثبت کردند. هدف؛ دستیابی به تکنیک CBE، درحالی‌که درمانگران به‌صورت هدفمند توده‌ای را جستجو‌ می‌کردند، بود.

داده‌های سنسورها آشکار ساخت، پزشکانی که با فشار کمتر‌از ۱۰نیوتون مدل پستان را لمس‌کرده بودند (نیوتون واحد رایج اندازه‌گیری نیرو)، قادر به یافتن دو توده‌ی سطحی در مدل‌های پستان شده ولی دو توده‌ی عمقی‌تر را ازدست‌دادند. پزشکانی که مقدار فشار (نیروی) لمس را افزایش دادند، احتمال شناسایی ضایعات عمیق‌تر را بهبود بخشیدند. این بررسی نشان‌می‌دهد که نیروی قابل‌لمس مطلوب برای ضایعات عمیق‌تر پستان، بین ۱۲‌تا ۱۷نیوتون است.

محققان می‌گویند: «ما می‌خواهیم مباحثاتی جدی در‌مورد امکان آموزش‌های تخصصی بسیار پیشرفته‌تری را در حرفه‌ی مراقبت‌های بهداشتی درمانی (heaith care profession) راه‌اندازی کنیم». مراقبت‌های بهداشتی درمانی، در امریکا در  یک مرحله‌ی بحرانی قرار دارد که این فرصت‌های بزرگ در تبادل اطلاعات مهم، می‌تواند پزشکان و بیماران را در‌این راه یاری نماید. در نتیجه هم بیمار و هم پزشک از افزایش مهارت‌های بالینی عملی سود خواهند برد.

در‌سال‌2011دکتر clena paugh (محقق ارشد این تحقیق) برای تحقیقاتش  روی ابزارهای حسگر استفاده شده در این بررسی، جایزه‌ی مخصوص ریاست‌جمهوری  برای دانشمندان و مهندسان (PECASE) را دریافت کرد.

 

تعداد بازدید : 837

ثبت نظر

ارسال